Dagens ridpass

Idag stod lite gymnastikhoppning på schemat. Byggde upp en serie längs med ena ridhussidan. Är jättebra med serier för det går att variera i all oändlighet och utefter svårighetsgrad kan man variera avstånd samt höjd på hinder. Nu valde jag att bara använda de hinder som fanns framme...blev tillräckligt mycket att släpa tillbaka!



Syftet: Att få Ärtan att hoppa lugnt och sansat genom hela serien, träna styrka och kvickhet i benen.

Avstånd: Räcke-2,5m bom-räcke-6 m-räcke-2,5m bom-2,5m bom-2,7m-oxer

Resultat: Ärtan hoppade helt strålande:) Annars är just serier av alla de slag hennes "specialitet" (tycker hon iaf!!). Brukar bara gå att rida samma serie två ggr innan hon vet vad hon ska göra och laddar gärnet. Tyvärr är hon ju medveten om sina snabba reflexer och att hon alltid hinner med,så därför drar hon lite extra. För dumdristig är det sista hon är. Jag red på vanligt tränsbett och utan varesig martingal eller graman. Hon är jäkligt het för tillfället så det krävdes lite extra medvetenhet från mitt håll, så att jag inte skulle glömma övergångarna. Allt eftersom hon laddade på fick jag lägga in fler övergångar. Galopp tre steg, skritt, galopp 4 steg, halt, trav 5 steg, skritt, galopp halt osv. Det fick henne att vara mycket mera uppmärksam och lugn inne i serien.

Hoppade inga höjder utan lät det ligga på 1 m nivå, breddade bara oxern ut lite mer, men inget speciellt. Imorgon blir det nog en uteritt om det inte ösregnar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0