Putsning av sadel och träns

Har verkligen inte hunnit med att ta bilder på allt som jag putsat, dels pga att jag låg helt däckad i magsjuka. Tänkte iaf skriva lite hur jag går tillväga så försöker jag infoga lite bilder under morgondagen:)

Produkter jag brukar använda:

Acene sadeltvål i smidig pumpflaska
Acene läderfett
Vanligt vatten
Grumme grön eller gul såpa
Effax läderfett

Och när jag putsar har jag självklart en liten svamp till rengöring och en till fettet och en liten vanlig putshandduk



Numera har de flesta mer kända sadelmärkena "egna" sadelrengöringsprodukter. Jag rekommenderar er verkligen att använda "rätt" produkter till eran sadel!

Eftersom jag har en Butet använder jag Butets sadeltvål samt fett. Dock djuprengör jag inte sadeln allt för ofta utan mest när jag ser att det behövs, innan tävling eller träning. Annars fettas den in ca 2-3 ggr i veckan.

Här är den nyputsad och redo att användas:)


Allt för många har lärt sig att vatten och läder inte är en bra kombination. Och ja visst...om man lägger ett träns i "blöt" i vattenbad är det inte så bra för lädret. Men själv rengör jag alltid mina träns med hjälp av lite ljummet vatten.

Steg 1: Blöt en trasa eller svamp i ljummet vatten eller vatten uppblandat med lite såpa. Torka sedan av tränset. På insidan kan man självklart få gnugga lite extra då massa stöv från hästen fastnar just där. Men jag garanterar att bara vanligt vatten är det bästa för att få bort allt stöv:)

Steg 2: Torka rent tränset från överflödigt vatten och man man kör lite vardagsputsning brukar jag bara lossa alla remmar så att de hängder fritt från öglor så att man lättare kommer åt.

Steg 3: Ta en svamp med lite läderfett åt gången och arbeta in det metodiskt i tränset. Jag brukar börja uppifrån och gå neråt så jag vet att hela tränset är infettat. Vill jag ha extra glans använder jag Effax, annars är jag helt klart mest förtjust i Acene. Lädret blir mjukt och smidigt utan att tappa form och färg!

Steg 4: Torka rent bettet. Jag själv är allergisk mot skitiga bett!

Steg 5: Putsa ev mässing/silver detaljer. Detta brukar jag bara göra lite då och då, eller innan tävling för att det ska glänsa lite extra:) Jag använder helt vanlig silver eller kopparputs från häxan. Superbra och lätt att få saker att skina. Perfekt om man har ett klinkerpannband!

Steg 6: Snurra ihop tränset så är det rent och fint och färdigt för att användas nästa dag!

Ang såpa så är det perfekt att ha i ståendes i stallet. Fungerar till allt, precis som silvertejp och balsnören,hihi! Jag lärde mig att använda såpa under mina praktikveckor på hovstallet i Sthlm. Där var det oerhört viktigt att allt var superrent. Både hästar och utrustning. All utrustning putsades varje dag, alla selar, alla tömmar,huvudlag mm... Det enda som de använde var just såpa. Sakerna fettades in enbart när de skulle användas vid speciella tillfällen som parader osv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0