Jag blir bara så ledsen...

... när människor skaffar djur och sedan inte tar hand om dem. Okunskap eller av ren lathet?
Kan dra några korta exempel som har hänt de senaste dygnen:
-7 hästar i blandade åldrar som går i "sommarhage". Ganska stor hage, men näringsfattigt gräs och ingen direkt skog som skyddar mot vatten och vind. Alla hästarnas hull är under ALL KRITIK! En unghäst ska ha stor och tjock gräsmage efter att betat hela sommaren, inte vara så urholkad att revbenen syns och helt kantig över rygg och baken:( Att det dessutom står med i princip inget vatten gör mig uppriktigt jävligt förbannad!! Två ggr har jag ridit förbi där och båda ggr har det funnits ca 3 cm av skitigt brunt vatten i badkaret. DET ÄR INTE OK! Så behandlar man inte hästar, inga djur överhuvudtaget!!! Att han som äger hästarna dessutom ska vara "kunnig" med hingsstation, tävlingsmeriter till svår klass och en välkänd uppfödare....ja jag behöver väl inte skriva mer, ni förstår själva!

- Hur kan man få för sig att tömköra en häst helt fel inspänd (iaf efter hur jag har lärt mig!) dessutom med inspänningar och i nästan 1 timme utan paus? Att inte låta hästen hämta andan, pusta och vila musklerna ens en enda minut är bara korkat? Men det är klart, hästen kan ju inte protestera med både inspänningar och tömmarna spända så de får effekten av en graman! Att dessutom ha mage att jaga på hästen med långpisk skapar bara spänning hos hästen och motverkar ju hela syftet med tömkörningen... ridningen överhuvudtaget. Visst hästen länger på steget, men är spänd i hela nacken och ryggmuskulaturen! Okunskap ända ut i fingerspetsarna:( Varför är ridfolk sådana himla besserwissar??? Varför inte fråga om hjälp och råd om man är osäker

"Jag kan och vet bäst attityd"

Vi kan alltid lära av varandra!

- Av ren lathet låta endast fylla på vattenhinken halvvägs. Vi har inte vattenkoppar utan kör med hink istället. Fungerar fint för mig, då vet jag hur mycket vatten Ärtan får i sig. Då gäller naturligtvis att man häller ur det gamla vattnet, skrubbar hinken och fyller på hela hinken med nytt fräscht vatten. En häst kräver mer vatten än vad en halvfull hink ger. Att då av ren lathet enbart fylla hinken halvfull gör mig oerhört ledsen, särskilt när man kommer på morgonen och 3 hästar står helt utan vatten! Ärtan står med dubbla hinkar "just in case". Sällan hon dricker upp allt, men då vet jag att hon alltid har vatten! Varför skaffa djur om man inte bemödar sig att ta hand om dem?

Precis som Evelina tog upp i sin blogg för ett tag sedan så är det för lätt att skaffa häst, djur överhuvudtaget, och det är djuren som i sin tur får lida!


Kommentarer
Postat av: malin

jag håller helt med! Tror tyvärr att det finns mycket av både okunskap, lathet och konstiga idéer ute i häst-Sverige och det är verkligen tragiskt:(

2010-08-27 @ 23:25:24
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0