Ridning

När vädret är så här ostabilt är det guld värt att ha ett ridhus. Dessutom helt för sig själv och i 20x60 mått. Kan inte bli mycket bättre ridmässigt:) I helgen har det varit full rulle, både med jobb och hemma. Underbara svärföräldrarna och älsklings moster kom på snabbvisit innan de skulle bege sig upp till Sthlm. Härligt att umgås lite, även fast det inte var så länge sedan vi var nere på semster. På lördagen fick Ärtan gå lite lätt. Red ut och galopperade på en grässlinga som finns i närheten. Helt perfekt nu när grusvägarna varit så hårda!

I söndags ställde jag upp ett litet hinder för att hoppa på volt. La ut bom både framför och bakom för att bromsa upp lite och tvinga henne att sätta under sigm och vara formad runt skänkeln. Ärtan är inte världens smidigaste när det kommer till att svänga så är perfekt att träna lite sådant när jag rider hemma. Det märks dock att hon blir lite "frustrerad" över att behöva "forma" sig... "hallå, jag vill bara framåt...snabbt!"
Hon gjorde det riktigt bra tillslut och jag är nöjd över att kunna hoppa henne några språng på vanligt tvådelat och achennosgrimma. Tog bort bommarna och höjde upp till 110 höjd (ärtan har inte hoppat högre än 60 cm sedan juni). Gisses vilken överlycklig pålle:) Skoj att se att en 15 årig dam fortfarande har sådan hoppglädje! Hon hoppade runt,högt och väldigt väl så nöjde mig med två språng. Ska hoppa lite större språng med fokus på linjer torsdag!



Idag trimmade vi lite i ridhuset, utan hinder framme. Hon blir mycket lugnare då och var riktigt rund och bärig idag. Jag försöker alltid skritt-jobba igång henne innan jag börjar kräva desto mer. Red ca 20 minuter med mestadels galopparbete. Ett bra tips för att stärka galoppen och bakbensmuskulaturen är att lägga dig på stora mittvolten. Skritta med bra framåtbjudning, samla upp och fatta rättvänd galopp, galoppera 4 steg, sakta av till skritt (hitta framåtbjudningen och stödet i handen!), fatta förvänd galopp, galoppera 4 steg, bryt av till skritt osv....

En superövning som tränar hästen på ett bra sätt samtidigt som man själv som ryttare måste vara lite aktiv:)




Kommentarer
Postat av: Louise

Tror inte den fanns i brun, mer tabacco. Men Kavalkade har en som är brun, dock lite dyrare.

2010-08-03 @ 12:16:38
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Linnea - Hästar, Foto, Vardag m.m.

Haha, vad lustigt! Jag red skritt - vänstergalopp - skritt - högergalopp - skritt osv för någon dag sen (dock ute på grusväg bara rakt fram), och jag tipsade också om den övningen :)



Jag tycker den är bra dels för att den som du säger stärker hästen men den gör ju även hästen mer alert & gör att den får mer energi! Jätteroligt :)

2010-08-07 @ 00:01:53
URL: http://linneabrandt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0