Bättre men inte bra

Igår kväll var Ärtans ben mycket bättre. Hon är så himla känslig, krävs inte mycket för att hon ska reagera och svullna upp. Jenny kände på henne också och hon är öm, men beror mest troligt på en liten blödning. Som sagt...svullnaden var nästan borta, markerar dock lite fortfarande, men det är ju inte så konstigt.
Anmärkningsvärt är hur lätt hon stelnar till om jag inte kan rida. Särskilt nu när det är kallt. Hoppas verkligen hon blir bra snart, är ridsugen=)

Var en i stallet som hade en jäkla klåpare till hovslagare ute. Förstörde typ framhovarna helt, och hästen blev helt svullen i ena kotan. Jäkla idiot! Hon ska iaf gå över till min hovslagare nu. En bra hovslagare är a och o för att hästen ska fungera. Tror många försöker snåla in och spara pengarar genom att använda den billigaste hovslagaren, fel tänkt. I slutändan står man där med en häst med förstörda hovar, fel vinklar som gör att hästen inte fungerar längre. Jag har själv försökt lära mig grunderna om hur hovarna ska se ut på just min häst. Vilka vinklar som funkar, hur hög trakten ska vara osv. Alla hovar ser olika ut och växer också olika. Jag har ofantlig tur att Ärtans hovar är som hämtade ur skolboken. Men sen har jag å andra sidan alltid använt mycket bra hovslagare som är noggranna och kunniga.

Hur resonerar ni kring hovslagare?




Kommentarer
Postat av: malin

tycker det är sjukt viktigt med en bra hovslagare. Han/hon måste funka både med hästarna och med mig och självklart vara DUKTIG! vilken hovslagare använder du?

2010-02-25 @ 21:22:27
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: emma fors / forzi.blogg.se

tycker det är väldigt viktigt! Vi har en suuuperhovslgare, han börjar bli till åldern men det hindrar han inte från att vara helt perfekt. Hade en häst som for upp i väggen å slängde sig så fort hovslgaren kom in eller skulle göra något, tillslut kunde han gå in och hämta han själv och fixa allting. Han är riktigt lugn och låter hästen ta tid på sig, det är ju faktiskt väldigt viktigt. Min stora häst var helt felskodd när vi fick henne, om vi inte ahde fixat till dett tillsammans med vår hovslgare skulle hon nog fått stora slitskador. Hennes hovlinje till benet var nästintill helt rakt.

2011-01-27 @ 18:21:42
URL: http://forzi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0