Finlir

Ja just nu är vi inne i en finlirsfas gällande träningen! Det mesta sitter där, till och med inridningarna. Det största problemet vi har är dock att gränsen mellan en Ärtan med tryck och power i steget...och en som totalt flippar ur och exploderar är HÅRFIN! Det fick jag sanneligen bekräftat för mig under gårdagens ridpass. Ville utmana och tänja gränserna lite i traven och hon gjorde det riktigt bra...men sen krävde jag lite till bakdel OCH då tog det tvärstopp, rätt upp på bakbenen och in i sargen!! Det är en dam med humör vill jag säga=)

Inget nytt i och för sig! Men måste ju våga utmana i ridningen också, inte bara mesrida. Hoppas jag hittar en lagom nivå på söndag!Det jag är mest orolig för är egentligen skrittprogrammet. Ärtan har oerhört nära att slå över i att takta istället för att trampa igenom steget, och har jag laddad på för mycket i travprogrammet, ja då är risken väldigt överhängande att skrittdelen fallerar totalt.


Har ett mindre problem att lösa. Har fått låna dressyr sadel till söndag, en jätteskön Amerigo Vega (brun och allt!!), men provade lägga på den igår utan att knäppa något, och den ligger inte optimalt,suck. Misstänker att bommen är för svängd för Ärtos raka rygg. Funderar dock på om det kan funka att lägga en korrektionspadd under som lyfter lite på "rätt" ställen?? Får prova rida i den,eller försöka låna en annan i stallet annars. Eftersträvar såklart inte att rida i en sadel som inte ligger optimalt pga tryck, men 40 min borde funka, så länge den ligger stilla och inte hämmar henne... Får se hur vi löser det.


Hoppträning i em, yeeees!!!



Bevis på att hon kan hoppa en ur sadeln(hindret ligger på 130!)

Kommentarer
Postat av: malin

men vill inte ha marinblå kavaj:P iså fall försöker jag hitta en svart med royalblå krage eller nåt:P men först ska jag ha råd med ny kavaj också....och det är ju en annan femma



jag är helt övertygad om att Ärtan överlever 40 minuter med en sadel som inte ligger perfekt. Så länge den inte stör henne förstås.



2010-03-24 @ 09:30:04
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Karin Lindh- dressyr ryttare

söt häst :)

2010-03-24 @ 15:44:13
URL: http://lillakarin.blogg.se/
Postat av: caroline

SV: tack för tipset.

2010-03-24 @ 23:37:01
URL: http://internationalshowjumping.blogg.se/
Postat av: Onthebit - bloggen om dressyr

Oj vilket hopp hon tar :)

2010-03-25 @ 22:44:26
URL: http://oonthebit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0