Markarbetsträning

Idag red vi trots det fina vädret i ridhuset. Hade bestämt mig för att kör lite lydnad och mjukgörande övningar idag, så la ut lite bommar till hjälp. Dessa placerades längs med medellinjen, 3 stycken med 12 meter mellan. Dvs tre relativt normala språng med tanke på att det inte är hinder utan bara bommar.

Placerade även ut travbommar på en solfjäder med 1,20 mellan. Fördelen med att lägga de på böjt spår är framförallt att det är enkelt att påverka avståndet beroende på var du rider, Exempelvis kan man välja att rida i en lite friskare trav med syftet att få hästen att tänja på steglängden och rida långt ut på bommarna, och vise versa om man vill få kortare steglängd. Sen tycker jag att det är ett bra tillfälle att checka så att hästen är framme till handen och runt din innerskänkel. Detta är Ärtans hatövning eftersom hon är väldigt stel i bogarna och har svårt att behålla takt och bärighet när det kommer bommar med i bilden.

Idag valde jag därför att rida med gramanen på. Självfallet inspänd på "rätt" sätt, enligt mitt tycke. Med andra ord från handen, utifrån och in genom bettringarna och fäst i sidan på sadelgjorden. Ska skriva ett längre inlägg om min filosofi och hur jag ser på hjälptyglar senare.

Ärtan är sådan att hon slappnar av bara gramanen hänger där och den används endast som "nödbroms". Och hon var så fin idag. Riktigt avspänd (trots snöras från ridhuset!) Jag varierade mycket mellan trav och galopp för att dels träna olika muskelgrupper men även för att det är nyttigt på en hetlevrad häst att hela tiden variera (eller ja det är ju nyttigt för alla hästar givetvis!)...då vet de aldrig vad som väntar=)


Fina Dax som tyvärr flyttat till ett annat stall! Tur att Jenny lovat att hjälpa mig med dressyren iaf=)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0