Grooming...

...jag är en sådan som verkligen njuter av att vara i stallet. Hatar att stressa och skynda mig! Helst vill jag ha all tid i världen för att bara pyssla. Ridning är skoj men det är ju själva pysslet med hästen och allt runt omkring som verkligen gör att man fortsätter dag ut och dag in. För min del så är det själva umgänget med hästen som får mig motiverad att fortsätta med det jag gör! Men självfallet lockar ju även ridningen. Särskilt när man är i en "feel the flow period"...allt bara flyter. Vad vi än rider och vad vi än gör så känns allt superduper enkelt förtillfället!

Igår red vi lite bommar och småhinder i ridhuset. Jag hade turen att det låg några bommar framme så slapp släpa. Hhum, varför är man inte renodlad dressyrryttare för:p, eller har egen anläggning så alla hinder kan stå framme hela tiden!


Vi har bra och fräscht hindermaterial på anläggningen. Ett stort plus är att det dessutom finns både fina (och TUNGA,pust) träbommar men även smidiga plastbommar.Föredrar träbommar dock!


När jag rider försöker jag tänka på att variera mycket mellan trav och galopp. Är lätt att fastna i "trav först och sedan galopp". Ibland varierar jag och börjar med galopparbetet, ibland börjar jag med trav. Ibland blir det bara galoppfokus exempelvis! Igår la jag därför ut travbommar på volt och en linje längs ena långsidan med tre bommar (sockerbitsskutt i mitten).

16 meter mellan bommarna. Dvs 4 normala språng!

varierade med att rida 4-4 som blir lite framåttänk på Ärtan eftersom hon gärna backar av själv och 5-5, ganska normalt på Ärtan och 6-5, får tänka lite mer tillbaka utan att fastna i handen, 5-6, klurigt att få tillbaka henne utan dragkamp, fick göra halt några ggr och ta om det.

På andra långsidan bröt jag av till trav och gjorde en volt över travbommarna för att checka av balans och takt och lösgjordheten!

Summering: Ett riktigt bra arbetspass. Ärtan var avspänd och nöjd. Tuggade på bettet hela tiden och trots att jag fick rida framåt på 4-4 distansen blev hon inte allt för på utan var reglerbar. Jag kunde rida på vanligt tränsbett och remotgrimman. vanligtvis åker gramanen på vid sådanhär lydnadshoppning just för att hon kan bli stark och het, men inte igår...och jag är så nöjd med min stjärna:)






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0