Konditionsträning!

Stod på schemat igår. Tajmade perfekt med vädret och solen sken så fint när vi gav oss iväg. Har jättefina rundor att rida om man vill galoppera mycket. Helt perfekt!

Har bestämt mig för att försöka öka upp flåset lite på Ärtan och såklart måste man börja lite stegvis. Hon har dock relativt bra flås redan men det kan ju alltid bli bättre:) Framförallt tror jag att det är nyttigt att höja tempot lite och köra snabbare intervaller. Precis som man gör med travhästarna!

Steg 1: Skritta fram hästen på lång tygel minst 10 min
Steg 2: Kravlös trav på bra underlag, ex mjuk grusväg ca 10 minuter. Försöker trava på i ett fräscht tempo utan att lägga mig i formen för mycket.
Steg 3: När jag kommer hit hamnar vi ofta på asfaltsväg. Perfekt att korta upp traven lite,samla ihop allt och jogga lite sakta några minuter på asfalt. Hästen har vid detta laget blivit uppmjukad i lederna och senorna och asfaltsridningen verkar stärkande!
Steg 4: Pusta i skritt på lång tygel i ca 5 minuter
Steg 5: Galopp i normalt arbetstempo. Står alltid upp i lätt sist och eftersträvar en lite djupare rundare form så att hon kommer upp med ryggen. Ca 700 m galopp.
Steg 6: Fortsätter galoppera ca 600 m till men ökar tempot något och lyfter upp formen.
Steg 7: Skritt på lång tygel i ca 5 minuter
Steg 8: Galoppintervall ca 600 meter i fräsch galopp och lätt sits
Steg 9: Skritt på lång tygel ca 5 minuter...


Osv. Beroende på hur vältränad hästen är kan man öka antal intervaller, eller öka längden på dem. Igår körde jag En lång galopp i början och 3 snabbare intervaller efteråt. Är sedan noga med att trava och skritta av ordentligt!





Kommentarer
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Nu har jag läst igenom dina tips 50 gånger :P



att det blir lite attackridning beror mest på att vi kom på så himla långa distanser på typ ALLT :O Men även för att jag inte helt litade på att hon skulle hoppa, dock försvann det mesta av den känslan efter 4an (om hon hoppat de 4 första hindren på de skitlägena så tar hon allt).



De enda nedslagen kom i kombinationen (där vi fick aslångt in och då också ut) och hindret efter (där jag faktiskt skyller på hennes kick :P) Jag tyckte inte att jag fick henne 100 framför mig och då är det svårt att få till ridningen, och då "fastnar" jag lite i den ridningen, om man nu kan kalla det ridning, och lägger all fokus på att hon ska vara framme. Jag är helt enkelt rädd att hon ska stanna om jag börjar joxa istället för att låta henne gå på och bara tänka framåt. Galoppbommar + oxern ska jag använda mig av!!



Och jag tycker sitsen är hemsk över hinder den här rundan XD Jag hade för mycket annat att tänka på! Men visst är den ändå bättre än förut =) Jag har bara blivit mer kräsen ;-)



Nästa gång du ska neråt får du allt svänga förbi och ge oss en träning (A)

2010-10-20 @ 12:07:31
URL: http://equilina.se
Postat av: malin

konditionsträning är verkligen nåt som många borde träna mer alltså! sjukt vettigt tycker jag!



hur gör du dagen efter ett sånt här pass?

2010-10-20 @ 14:45:38
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Sv: Jätteförvånande att vi fastnade för samma FUXSTO ;-) Ett självskadebeteende på hög nivå! ^^

2010-10-20 @ 19:42:19
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0