Tack!

Först och FRÄMST...

Supertack till snälla Evelina som fixat designen på min blogg:)


Igår tömkörde jag som sagt Ärtan lite i ridhuset. Det gick helt ok, förutom att hon var laddad som en atombomb. Så fort det kommer till longering eller tömkörning blir hon väldigt väldigt överambitiös och otroligt rädd för att göra "fel". Jag har mina misstankar och tror att det bottnar i hur hon blev behandlad i sina unga år:( Jag vill inte veta vad hon vart utsatt för i samband med inridningen....tror inte det var skoj upplevelse. Hon är oerhört spörädd och huvudskygg....ni kan ju själva tänka ut hur det hänger samman!

Så igår när jag skulle tömköra gjorde jag misstaget att ta en longerpisk för att "hålla henne ute på volten", men fick snabbt inse att det bara var att släppa den...illa kvickt. Hon fick nästan panik. Efter många många övergångar trav till skritt hittade vi tillslut en lugn och harmonisk form och takt. Galopp är ingen idé att ge sig på eftersom stressen och paniken kommer fram ännu tydligare där. Antagligen har hon blivit ordentligt inspänd och upp-rappad med spöet en gång i tiden...

Dagens reflektion: Vissa borde inte få hålla på med unghästar överhuvudtaget



Tyvärr ser man allt för många som tömkör sig i min mening spänner in hästarna helt fel. När jag tömkör har jag alltid fått lära mig att yttertömmen går från bettet och löper genom en ring i gjorden(vilken ring beror på utbildningsgrad på hästen...en äldre häst kan ha tömmen i en högre ring)...Innertömmen fästes antingen direkt från bettet genom en ring på gjorden....eller fästes först i gjorden genom bettet och dras tillbaka genom en ring!



Kommentarer
Postat av: malin

gud vad snygg bloggen blev!!!

2010-09-24 @ 20:38:27
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Kul att du blev nöjd :D

2010-09-25 @ 11:50:52
URL: http://equilina.se
Postat av: Wenche Liwing, livet i Belgien

Var i Lanaken igår, på unghäst-VM. Pratade där med en av de mest "kända" inridaren i Holland, eftersom vi rider in mycket är ju jag intresserad av hur andra gör... Han berättade att de 3(!) första gångerna injicerar dem lugnande till unghästen innan de sitter upp! De går först 1-2 veckor i skritten, med sadel, träns och inspänning! De rider nästan ända från början med graman, och det bettet som gick bäst att rida in med, det var pelham! Sporrar när börjar ni använda det frågade jag? Från början, gärna längre sporrar så de lär sig direkt. "De Vill ju inte ha en häst som sparkar efter sporrarna när de är äldre". Kalas, tänkte jag :P

2010-09-26 @ 13:42:29
URL: http://kylskapetstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0