Måndag

Det har varit en ganska händelserik helg. Massa stall och pållar men även renovering
av en gammal möbel som vi har här hemma....tanken är att det ska bli vit och fin och passa bra ute på balkongen:)

Jag hoppade Ärtan lite i lördags. Det gick bra, förutom att hon var väldigt laddad. det är svårt att komma till bra ridning då. Dessutom kände jag mig verkligen inte på topp...det är bara att inse att man har sådana dagar också!

Vi hoppade en liten bana med varierade hinder och höjde sedan upp ett räcke till 150 höjd som vi satt och hoppade på. Jag kom till insikt att jag måste ha mer understöd när det blir lite högre. Inte bara tänka på att det ska "se fint" ut...mer tänka på att hålla igång galoppen.

Ibland kan det vara bra att få ett träningspass som inte känns helt super för att kunna reflektera över sin ridning och vad jag måste ändra på. Jonis är bra att diskutera sådant med, för han vet hur jag fungerar och vad Ärtan behöver...

Det jag iaf kan konstatera är att Ärtan inte har några problem med höjden:)

Igår hade jag träning för min elev på båda hennes hästar.

Vi tränade mycket på att kunna korta men bibehålla en aktiv galopp och sedan kunna gå tillbaka till en mer tävlingslik galopp med större galoppsprång utan att jaga.

Bland annat fick hon rida på tre oxrar på medellinjen, 16 m mellan. I början red vi på 5 kontrollerade galopp språng och när vi la upp det lite skulle hon försöka hitta ett bra framåtläge genom svängen.
Avslutade sedan med en lite trixig bana som gick ut på att rida i en bra galopp och låta hindret komma till hästen.

Ibland är det nyttigt att lägga upp galoppen och träna lite långa anridningar...för det är generellt då man som pilot börjar ändra sin ridning...halvhalter och beslutsångest;)

Det gick väldigt bra på båda hästarna och jag måste säga att det är grymt skoj att hålla träningar när man märker skillnad både på elev och hästar redan efter 2 veckor.

Min elev har blivit mer säker i sin ridning, har en bättre position i sadeln och framförallt planerar hon sina vägar fram till hinder bättre och rider hästarna i balans!

Hästen måste hela tiden vara framme för skänkeln!

Jag kan erkänna att jag känner mig ganska sugen på att gå c-tränarutbildningen. Men vi får se hur det blir med det.



Idag är tanken att Ärtan ska ridas ut och att jag ska hoppa en ny bekantskap. Spännande.

Det är ett sto efter Cardento som gått som körhäst fram till för 2 år sedan. Nu är hon inriden och startad till och med 120.

De ville ha lite hjälp främst i markarbetet och lydnaden i hoppningen. Roligt att jag får förtroende!

Sen ska jag sörja att min älskling åker iväg till Sthlm på kurs,snyft. Så jag och Muffin får vara själv fram till torsdag kväll. Ogillas starkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0