Min snälla dag

Eller egentligen har jag snälla dagar för det mesta.

Men igår var jag extra snäll och generös. Gav bort en helt ny pullarnosgrimma från Frank Baines till min elev:)

Hennes hade gått sönder och min ligger bara och skräpar. Jag är på tok för dålig att göra mig av med hästsaker, tror jag kan klassificera mig som en samlare:p

Igår trimmades Ärtan i ridhuset.
Red på vanligt bett och remontgrimma, men tror det är läge att byta ut den till en vanlig achen. Ärtan trivs bäst när jag hela tiden varierar bett och nosgrimmor.

Idag ska hon galopperas ett varv på fältet och sedan skrittas ut på asfalt 1 timme.
Vädret är underbart så jag ska se till att bara njuta på hästryggen:)

Min elev hoppade båda hästarna igår. De kräver väldigt olika ridning och ibland kan det inte vara lätt att ställa om från den ena till den andra. C får man inte sätta för mycket tryck på, hon blir som en tickande bomb, L däremot kräver "mycke" ridning, framåttänk och väldigt mycket understöd med skänkeln. Båda hoppade dock helt strålande. L är som en liten katt, hoppar mjukt och genom hela kroppen...C hoppar mer på kraft och styrka.

Det blev riktigt arbetssamma varma pass i ridhuset. Jag hade byggt upp lite olika linjer. Bland annat nötte vi lite på denna linje:

Trippelbarr ur sväng -16 m räcke-17 m räcke

(eftersom trippeln kom ur sväng gällde det att ha galoppen igång, utnyttja vägen och våga galoppera fram till hindret. Inte tappa yttersidan och glida ut för långt på bågen fram till räcket...då blev distansen för lång trots att det bara var ca 16 m mellan. Sen å andra sidan gällde det att fortsätta tänka framåt för att få 4 större språng till sista räcket)

Sen jobbade vi vidare med en trekombination:

Räcke-7m-räcke-10m-oxer

(här låg fokus på att våga "hoppa in" i trekombinationen och inte bli för försiktig och skyddande. När det blev lite högre, runt 130-140 ut la jag ut lite hjälpbommar för att få främst C att bromsa upp lite. Min elev fick träna på att komma upp med överlivet mellan hindren. Breddade oxern ut successivt så att hästarna fick träna på att strecha ut. Både C och L fick till några jättesprång i slutet, kul!)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0