Känsla

Det mesta handlar om känsla när det kommer till ridning och hästar.
Ibland hittar man "rätt" känsla redan första gången man sitter på en ny häst, ibland tar det lite längre tid.
Ibland kommer rätt känsla redan i  början av ridpasset...ibland väljer den att dyka upp lite senare.
första provridningen på Ärtan!
Igår hade vi ett ridpass där den rätta känslan infann sig med en gång.
Ärtan var pigg och ganska på hugget eftersom hon fått vila två dagar, men ändå lyhörd för mina signaler. Jag väljer i princip att alltid värma upp hästarna i en låg djup form där de ska hitta takt och balans i den lugna traven. Målet måste alltid vara att få hästen avspänd, mjuk och elastisk innan man som ryttare kan kräva mer spänst, power och samling.
För mig är det extra viktigt att kontrollera att förhållningarna går igenom redan från start.
Därför lägger jag in väldigt många avsaktningar till skritt. Förutom att hästen lär sig lyssna på förhållningar kommer den mer "ihop sig" och på bakbenen redan från start.
Förhållningar och framåtdrivande hjälper är a och o. Jag måste dock erkänna att jag är sämre på att kontrollera gasen när jag rider. Men det beror nog lite på hur Ärtan är som häst. Det får bli skärpning och bakläxa för min där;)
Igår la jag faktiskt in lite bommar. Var 2 bommar på ett orelaterat avstånd längs med långsidan. jag varierade mellan 9 och 16 galoppsprång och sista gången gjorde Ärtan ett superjobb. Samlade sig väldigt fint utan att hänga sig i handen. Så härligt.
Dock måste jag få tag på en klippmaskin...och det är NU. Hon har riktig ponnypäls!
Idag ska jag hänga med upp till grevlunda för att spana lite på träningar. Ärtan får tyvärr stanna hemma! Hoppas på att kunna knäppa lite fina bilder:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0