Morgonstund

Uppe med tuppen kl 7 på morgonen.
*************************
Från att varit fint sommarväder slog det om i natt och började regna, rejält. Ärtan står bara med ett bävernylonstäcke på och det är inte optimalt i blött väder. Jag känner därför att jag måste åka ut tidigt och byta.
Våra hästar kommer ut väldigt tidigt på morgonen så hon har säkerligen redan hunnit bli blöt:( Om inte stallpersonalen väntat med att släppa ut pga vädret. Man kan alltid hoppas på det!
Nu verkar iaf regnet avta men det blåser rejält, höstväder.
*************************
Ärtan gick som planerat i ridhuset igår. Det märks att arbetet börjar ge resultat. Hon var ganska mjuk och elastisk redan från start. Skrittade och travade ganska länge. Även när jag värmer upp strävar jag efter variation. Variation i formen främst. Sedan börjar arbetet med att lösgöra och då varierar jag ställning, tvärning och tempo.
Exempelvis försöker jag aldrig att "bara rida på en volt"....utan hela tiden aktivera både mig själv som ryttare men framförallt hästen. Det finns otroligt mycket man hinner på bara ett varav på volten:)
Jag brukar börja med att forma runt innerskänkeln samtidigt som jag flyttar ut bakbenen så att hästen verkligen tvärar och får jobba genom kroppen, går tillbaka till normalläge, rider framåt några steg med bibehållen takt och balans, samlar upp på ytter och flyttar in bakdelen några steg....tillbaka till normalläge och låta hästen söka sig framåt nedåt några steg innan jag gör en avsaktning för att kontrollera bromsen.
gammal bild
Galopparbetet var lite samma, fast att jag red några steg i sluta på medellinjen för att sedan rakrikta, rida framåt några steg...samla upp och antingen byta galopp i språnget eller göra ett enkelt byte.

Kommentarer
Postat av: Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse på bloggen!

Roligt med lite ridinspiration :)

2011-08-19 @ 11:55:51
URL: http://camillahastskotare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0