Onsdagens hästeri

Igår blev det en lång förmiddag i stallet.
Först red jag en sväng på Ärtan.
Stubbåkern var ok i underlag så jag bestämde att hon skulle få komma ut och galoppera lite.
Oj vad glad hon blev. Nästan lite tendens till en glädjebock (ärtan bockar aldrig!)
Det har varit så svårt att kunna rida ut i sommar.
Mycket på grund av alla turister. Trafiken runt stallet har varit hemsk och de flesta visar ingen hänsyn. Trots att Ärtan är 100 % trafiksäker är det inte kul att ge sig ut när folk kör som blådårar. Nästan alla våra ridvägar kräver att man rider en bit på trafikerad asfaltsväg.
Men nu är det helt perfekt med alla stubbåkrar precis intill stallet. Dessutom börjar våran utebana äntligen bli klar!
Vi kommer inviga den med att ha en pay and jump.
Datum är inte bestämt ännu men troligtvis i slutet av september:)
Efter ridturen hjälpte jag en tjej i stallet när hon skulle hoppa hennes fina 4 åring. Vi satte upp en kort bana med bland annat en kombination så att han får träna inför kvalitén. När det kommer till unghästar och unghästhoppning är det viktigt att bara ingjuta förtroende och låta den unga hästen tänka själv. En bra grundgalopp är a och o och givetvis understöd från ryttaren.
Sedan hade jag träning för min elev. Det blev mycket lydnad och tempoväxlingar.
Jag tycker det är extra viktigt på en het häst med mycket egen motor att våga rida framåt och inte fastna med bromsen i. Hon fick sedan hoppa på en liten åttvolt. Bara känna rytmen, tempot och avspändhet.

Idag har jag stora bakardagen:)
Men snart blir det stallet för ett pass i ridhuset med Ärtan och sedan träning kl 18 för en av mina elever,skoj!

Kommentarer
Postat av: emelie

Vilken härlig bild!

2011-08-18 @ 22:54:56
URL: http://komkoma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0