Svar på fråga

Det lät som en väldigt bra träning. Hur mycket av detta känner du igen i ditt eget arbete när du själv rider och har träningar? Alla har ju samma mål men olika sätt att ta sig dit, kul att höra om du brukar jobba på samma sätt för att komma dit :)


Ja jag tyckte träningen var bra. Framförallt Lisens noggrannhet i uppvärmningen. Allt för många tränare slarvar med att hjälpa deras elever rida fram och värma upp. En bra uppvärmning gör hästen mjuk och elastisk och skapar således bättre förutsättningar när den ska börja hoppa.
Jag tror att vi har samma grundtanke men Lisen är lite mera rakt på. Hon kräver hela tiden mer gas, lite mer broms och lite mera power och tryck än vad jag gör. Om man väljer att rida mer så "direkt" beror nog delvis på vilken typ av häst man sitter på. Alla hästar går inte att rida med 100% tryck på små cavalettihinder utan de behöver en "lugnare" ridning och få tid till att "värma" in i hoppningen utan att bli påjagade. Ärtan är en sådan typ av känslig häst och jag har nog anpassat min ridning lite där efter. Jag kan inte sätta fullt tryck på henne och "kräva" för mycket power direkt från start....då stressar hon upp sig, blir stark och exploderar! För den skull får hästarna aldrig bli sega för hjälperna! (det är en helt annan sak) Jag precis som Lisen kräver reaktion när en hjälp ges. Oavsett om den är framåt eller bakåt.
********************
Jag ger nog hästen lite mera tid i ridningen...kan kalla det "snällhet" eller "mjukhet". Men jag eftersträvar alltid harmoni och mjukhet i ridningen och vill inte överrumpla hästen med ett för hårt tygeltag eller en för hård skänkling. Jag låter alltid hästen värma upp i en lugn trav/galopp där jag låter hästen söka sig neråt i en djup låg och rund form INNAN jag kräver samling. Däremot har vi samma tänk när det kommer till hoppningen och vikten av att ha en god rytm, en bra grundgalopp och hela tiden försöka tänka framåt i svängarna för att bara kunna låta hästen va innan hinder. Jag försöker också använda mig av mycket bommar och småhinder i min träning. Det är bra för att träna ögat och bygga upp fortroende och styrka hos hästen.
********************
Lisen är oerhört proffsig och väldigt kunnig. Verkligen en inspirationskälla!! Jag försöker samla på mig erfarenheter genom att ödmjukt lyssna på de som vet bättre och sedan plocka gobitarna till min egen ridning och mina egna träningar.
Hoppas du har fått någolunda svar på din fråga:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0