Foderfunderingar

Ärtan verkar må bättre än någonsin om man ser till hull, energi och glans i pälsen.

Jag var i början misstänksam mot att ha henne på så mycket grovfoder (med tanke på att hon tidigare svällt som en tunna!) och dessutom stående på halm.

Men oj vad fin hon är i hullet. Stallets filosofi är att hästarna inte ska stå utan grovfoder för länge. De får därför rejält på morgonen och har även en rejäl mängd ute i hagen. Vid insläpp ca 3 kg och sen vid kvällsfodringen ytterligare ganska många kg.

Jag har redan märkt skillnad i Ärtans ätbeteende. Hon är inte lika stressad och manisk när hon äter utan kan i lugn och ro ta en tugga...finurla lite grann och sen äta lite till:)

Precis som att hon förstått att det finns mat mer eller mindre hela tiden.

Vidare så tummas det ALDRIG på kvalitén på grovfodret.
Detta är nog en bidragande orsak till det fina hullet och glansig päls.

Våra värden på grovfodret i år är så pass bra att det i princip räcker för en stor häst i tävlingskondition.

TS 59%
MJ/kg 6,3
Smältbart råprotein/kg 49
Ca 1,8
P 1,8
Mg 0,8

Till grovfodret äter alla hästarna ett färdigfoder. Salsa Bas Pellets. För tillfället håller jag på och ändrar och testar mig fram till rätt dagsgiva (eftersom hon gått på havre innan), men OJ vilken energi hon fått!

Det verkar riktigt bra detta Salsa foder. Stallet har ett nära samarbete med hon som äger det och varje häst ska få en foderstat uträknad. Enligt hennes bedömning räckte grovfodret väldigt långt, men det som kan behöva tillsättas är lite kalk (någon gång i veckan) och selen.

Nu till mina funderingar...

Selen.. Det verkar vara lättare sagt än gjort att hitta ett mineralfoder med hög/extra hög selenhalt?)grovfodret är selenfattigt) Just nu får hon chevinal plus, men det innehåller väldigt lite selen. Har kollat på bland annat Krafft (finns olika alternativ men de flesta innehåller 15 mg, och enligt SLU:s uträkningar är det för lite)

Ett annat alternativ kan vara att ge VSL som är rikt på e-vitamin och selen. Problemet är dock att det ska ges till högpresterande hästar för extra energi och ökad muskelåterhämtning, ex vid tävling. Jag vet inte...men det känns lite "onödigt och dumt" att ge det dagligen.

Men jag kanske är ute och cyklar?

Tips mottages gärna:)

Kommentarer
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Är det något mer än selen som behöver kompletteras?

Corle behöver bara kalk och selen, får SeloE (selen + e-vit, 91 mg selen/g trot jag), 11g/dag men Sawanna behöver magnesium och fosfor också så hon får krafft miner blå (15 mg/g), 60g/dag.

2011-02-11 @ 17:12:07
URL: http://equilina.se
Postat av: Anonym

Tokosel kanske?

2011-02-11 @ 18:00:06
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Ser att någon skrivit Tokosel, det finns tyvärr inte längre. Ersättaren heter Selevitan men är receptbelagd (har dock hört rykten om att det ska komma en receptfri mindre förpackning, men jag som hatar Apoteket väljer annat ändå).



Sv: SeloE finns på de flesta ställen, det är Eclipse Biofarmab som är grossist och de är ju vanliga =) Senaste burken köpte jag på My One i Malmö, de är billigast vad jag hittat! 179 kr för 900 g, till Corle räcker det ca 2,5 mån. Det är kanske inte billigast per gram selen, men innehåller inget "onödigt" och är lätt att få tag på, vilket jag också tycker är viktigt! =)

2011-02-11 @ 20:44:26
URL: http://equilina.se
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Förresten, jag hoppas du skrev fel :P Räknar du på 80 MG är det inte så konstigt att du inte får ihop det ;-)

2011-02-11 @ 20:47:28
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0