Ordentligt arbetspass-svettig pålle

Idag hade vi en riktig genomkörare i ridhuset.

I början var hon lite spänd och "motsträvig". Delvis för att hon vilade igår, då blir hon mer på tårna.
Exempelvis var den svarta plastpåsen i ridhuset mycke farlig (för info så har den legat där sedan vi flyttade in:p)

Jag försökte att bara hålla mig lugn och samlad, fortsätta rida henne fram till handen. Ställa och flytta och fokusera på extra många övergångar.

Helt plötsligt var det som att allt släppte. Hon blev väldigt loss i bogarna och särskilt i nacken.

Ärtan är en sådan häst som gärna spänner sig i nacken och är mycke svår att rida genom helt.
Mycket bottnar det i att hon är svår i munnen samtidigt som hon är känslig.

När jag red idag försökte jag verkligen att själv tänka på min inverkan, att min position i sadeln var rätt och bara hålla min hand stilla.

Och att vara konsekvent. Jag har nämligen kommit underfund med att jag på sista tiden "daltat" för mycket med henne. Att jag helt enkelt  nöjer mig med att hon känns ok istället för super! Men jag tror att alla kommer in i en sådan period då och då....bara att rannsaka sig själv och försöka hitta tillbaka till känslan när man verkligen RIDER hela passet.

Jag måste tänka på att:

*vara konsekvent med övergångarna, särskilt från galopp till skritt

*inte låta Ärtan "dra"(lite överdrivet) tygeln ur handen på mig

*hålla rätt position med handen, lugn och låg men samtidigt behålla en jämn kontakt med munnen

*tänka variation i varje rörelse för att inte låta ärtan fladdra iväg på egna äventyr.Ställa, flytta,tempoväxlingar




Imorgon ska vi ut och galoppträna på ett fält. Jag fick nämligen reda på att vi får rida på de flesta av fälten som tillhör stallet sålänge det är fruset ute:) Finns ett perfekt fält som är lite backigt för att träna både muskulaturen och flåset!



Kommentarer
Postat av: Sofia

Så bra ni verkar ha det där nere!:) Perfekt med fält att få rida på, det är ju verkligen super att ha och galoppera på!



Sv: Ja jag ska nog testa dom från börjes(lr några begangnade av sprenger) om lönen räcker till. Det dåliga är att börjes höjde priset på dom nu när nya katalogen kom ut, haha så typiskt mig att alltid vela för länge så att sakerna antingen tar slut eller blir dyrare:P

2011-02-23 @ 19:57:21
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Emma - man måste satsa för att vinna!

Sv; Nej vi hade inget ridprov, och jag tycker alla i våran klass rider tillräckligt bra, det var en som inte hade någon direckt vana men hon slutade. Det är väldigt mycket mockning. Man känner sig verkligen som en slav. Jag tycker inte heller att man lär sig så mycket på ridlektionerna. Jag har också funderat på att sluta då jag inte kommer någon vart med min egen häst. Men det är första gången jag verkligen trivs i en klass så jag vågar inte byta igen. Jag vet inte vad jag ska prioritera!?

2011-02-23 @ 20:28:13
URL: http://emmahulander.blogg.se/
Postat av: Emma - man måste satsa för att vinna!

Sv; Jag känner att dem flesta i klassen ligger på samma nivå. Ingen är jätte ducktig men ingen är heller nybörjare. Det är väldigt bra stämning i klassen och lärarna i övriga ämnen är bra, det är därför jag inte vill byta. Vad för gymnasium började du på istället?

2011-02-23 @ 22:05:31
URL: http://emmahulander.blogg.se/
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Haha, jag vill flytta in i ditt stall ^^ Om det inte vore för att jag inte vill stå inackorderad...

2011-02-24 @ 10:14:09
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0