Dubbelt upp

Idag blir det två besök i stallet.

Åkte ut tidigt i morse för att ta av lindorna och lägga på utetäcket.
Bytte även vatten så att hon har fräscht och rent när hon kommer in. Oerhört viktigt!

Ärtan har haft problem med diverse småsår som uppstått de senaste veckorna av olika anledningar. Spring i hagen och bråk med boxgrannen.

Ärtan gillar verkligen inte sin ena granne som står och retas och muckar gräl. Troligtvis pga understimulans.
Hade det varit mitt stall skulle jag möblerat om bland hästarna för längesedan.
Blir på tok för oharmoniskt i hela stallet om några bråkar med varandra.

Dessa småsår har inte varit så mycket att göra åt. Mest skrapsår, dock fick hon ett rejält på ena bakbenet som resulterade i en sårskorpa och svullnad.

"pillade" bort sårskorpan igår och visade sig vara lite varbildning innanför. tvättade rent och smorde in. Sen fick hon stå lindad ute i hagen och över natten.

Dessa sår,suck!


Nu blir det strax stallet igen för att rida lite, mocka och fixa höpåsarna.

Undra hur många höpåsar man packat i sitt liv?
Tror det är en del va:p
Never ending story...

Ska boka en tid för att kolla munnen på Ärtan.
Gjorde det förra året och då var det inget att åtgärda, men nu har hon börjat tugga rejält på bettet och stundtals upplever jag att hon "biter tag" i bettet i högervarvet.
Är inte det lättaste att försöka känna i munnen på min madame...som har sina egna åsikter som saker och ting.

Tyckte min ana dels lite irritation på insidan i mungipan och ev en vass kant längre bak.

Svårt att veta vem man ska åka till gällande tänder, men har fått rekommenderat att åka till ATG kliniken i Mantorp och Anna som jobbar där. Har annars inte särskilt mycket övers för kliniken i Mantorp, på tok för många dåliga erfarenheter för att jag ska lita på dom!
Men tänder verkar funka:p

Alternativ 2 är att få tag på Maxime Boulet som ska vara riktigt skicklig med tänder.
Dock verkar han knepig att få tag på och svår att få tid hos.
Vill gärna kolla upp det så snabbt som möjligt, helst nästa vecka när jag är ledig!


Min fining och stjärna!

Kommentarer
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Sv: Stallägaren där jag stod med min d-ponny har tävlat hennes mormor och känner uppfödaren därigenom. När min ponny såldes fick de ha honom på prov i 3 mån först, och för att jag skulle ha något att rida under tiden (vi ville ju inte köpa förrän det var klart med ponnyn) föreslog stallägaren att jag skulle åka och hälsa på uppfödaren som hade flera hästar som behövde ridas och ridas in. Sawanna var den första vi tittade på, hon longerades några varv (och jag hade väl bestämt mig redan efter första (A)) och jag fick sitta på henne i lina. Hon var inte inriden men sutten ett par ggr.

Så först skulle jag bara ha henne på inridning/tills ponnyn ev kom hem. När det blev klart med ponnyn skulle jag ha henne över sommaren för jag skulle flytta till Kalix och börja gymnasiet sen. Men jag valde att stanna hemma med en viss fuxfia istället... <3 Eller jag började såklart gymnasiet ändå men inte den linjen det var tänkt från början! :P Fortsatte låna henne till en början, och ganska precis 1,5 år efter att jag fick hem henne frågade pappa om vi inte skulle ta och köpa den där hästen?! :'D

I korta drag... ^^

2011-01-05 @ 15:13:05
URL: http://equilina.se
Postat av: Josefin

Anna på ATG är jätte bra på tänder ! Min häst var där i sommras och ska tbx nu 19e januari :) !

2011-01-06 @ 11:10:32
URL: http://jmellstrom.wordpress.com
Postat av: Siri

Sv: tack snälla, vad härligt med lite konstruktiv kritik! Jag tror att det kommer lossna detta år så att vi kanske kan klättra lite i klasserna och ställa oss inför större utmaningar. Precis som du säger är det fantastiskt att lära sig något nytt varje dag, och att kunna dyka i ett hav med ny kunskap hela livet. :)

2011-01-06 @ 15:35:23
URL: http://callestraning.blogg.se/
Postat av: Lena

Maxime är riktigt bra!

2011-01-07 @ 20:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0