Hoppning

Igår hoppade vi lite i ridhuset.

Ärtan var lite bångstyrig och på tok för laddad. Blir väldigt svårt att hitta en bra rytm då.

Känner själv att jag borde lagt på lite mera ben, fått upp en mer jämn galopp för att inte pusha på henne fram till hinder. Men men, alla har vi dåliga dagar;)

Började ridpasset med att hoppa två små små kombinationer på böjt spår. Var 8 meter mellan och red på 2 korta galopp språng. I högervarvet kändes det riktigt bra. Ärtan var rund och formade sig fint för skänkeln. I vänstervarvet tog det emot lite mer och jag hade svårt att bibehålla ställningen och böjningen innan och i kombinationen.

Ärtan hatar att hoppa på böjt spår och tvinga forma sig. Med andra ord är det något som jag borde träna mera på:p

Hoppade vidare på bland annat en trekombination med räcke-räcke-oxer. 10m-7m. Här blir hon på tok för laddad. Tappar rygg och hoppar inte genom språnget ordentligt. Jag borde inte skydda henne så mycket utan låta hindren bromsa upp henne...och backar hon inte av själv så får hon lära sig av misstaget.

Att det ska vara så svårt att rida ibland??

Här kommer en liten video. Är som sagt inte alls nöjd med min ridning då den var på tok för ofokuserad. Fredrika och C fick vara med på ett hörn också!

Dessutom ska jag testa hoppa Ärtan på vanligt tränsbett igen. Igår upplevde jag att hon inte riktigt tog ett ärligt stöd på gag-bettet utan knäppte av i svängen och 4-5 språng innan hindret....det som funkat så fint i flera år nu. Men det kanske är en naturlig utveckling eftersom hon blivit mer och mer lydig! Kanske får betsla ner nu när vi hoppar inne och betsla upp när vi kommer ut på stora utebanor igen. Tål att tänkas på!





Kommentarer
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Men alltså är du SÄKER på att det inte är Sawanna på filmen..?

2011-03-04 @ 13:56:03
URL: http://equilina.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0