Bra ridning

Nu har jag suttit på min elevs ena häst för första gången.

Det är en riktigt trevlig modell på häst, bär sig bra med taktmässiga gångarter. Jag tror hon kan passa bra som en allroundhäst hos en duktig junior:)

Det jag kommer jobba med framöver är mycket grundläggande dressyrarbete. Att hon ska ta ett ärligt stöd på bettet, svara framåt för skänkeln och komma tillbaka när jag ber om det. Hon är lite spänd i sin överlinje så skulle vilja få henne att sänka nacken och komma upp med ryggen. Övergångar,övergångar och mer övergångar med andra ord;)

Hon är en dam med bestämda åsikter om saker och ting så blir lite lirkande, "ge och ta principen", men tyckte jag fick henne att lyssna riktigt bra på mina hjälper redan efter en liten stund.

När jag hoppar upp på en ny häst börjar jag alltid med att jobba den ganska länge i skritt.

Flyttar, ställer, gör halter, varierar steglängden. På så sätt tycker jag att man får en bra uppfattning om hur hästen är riden innan och dess svagheter/styrkor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0