...

Fina ni är! Dock skulle jag prova att lägga upp galoppen innan lite, nu travar hon nästan bak. Men det blir ju lätt så att man sitter och "skyddar" de lite hetare hästarna :)
***
Svar på kommentaren ovan:
Tack för din kommentar:) Jag håller med om att man oftast skyddar de lite hetare hästarna, men när det gäller så låg gymnastikhoppning har jag svårt att se ett syfte med att lägga upp galoppen mer. När jag hoppar låga hinder strävar jag efter att hitta en lugn balanserad galopp där hästen får komma till en närmre avsprångspunkt för att hoppa upp sig mer. Dessutom är det endast 6 m mellan hindren i serien och det skulle vara totalt livsfarligt att rida in i en "större" galopp...hästen (iaf inte min!) skulle inte få plats utan försöka ta det på studs:s = syftet med övningen att hästen ska sätta sig på bakbenen, samla ihop sig och hoppa uppåt försvinner totalt. Det som blir kvar är en dragkamp.

Vid större hinder ska man givetvis sträva efter en större galopp där det optimala är att hästen själv ska backa av mot hindret, hoppa uppåt-framåt. Likaså förespråkar jag alltid att man försöker hoppa in i kombinationer och inte backa in i dem.

Sen är det olika från häst till häst. Min häst blir het och stark vid lägre hinder, backar inte av själv för fem öre utan ångar mest på om jag skulle lägga upp tempot, medan andra försiktiga hästar kanske måste ha lite mera understöd och större galopp.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Precis, desto lugnare desto mer stärker det dem, ju längre de har i marken desto jobbigare är det ju. Min ena är precis likadan, och på småhinder får man nästan rida i en "sladdrig" galopp, håller man om och vill ha mer tryck resulterar det bara i en spänd häst som stressar och springer i från arbetet.

2011-05-10 @ 11:35:46
Postat av: sara

sv. Åh tack snälla för tipset! Ska kolla in dem! :D

2011-05-10 @ 11:59:15
URL: http://ussing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0