TGIF

Ja äntligen är fredagen här:)
Igår hade jag en riktigt bra och lång stalldag...
Först ut fick min elev träna C. Den hästen är helt underbar. Har nog aldrig träffat på en mer genomärlig och bussig häst. Hon gillar verkligen att arbeta. I lägen där de flesta hästar skulle banga ur och stanna så hoppar C bara...enorm kapacitet hon besitter!
Övningarna var lite varierande men gick ut på att kunna planera sin ridning, kunna skapa plats till fristående hinder och ta ett beslut beroende på hur hästen hoppar in på linjen (dvs rida på 5 framåt eller 6 tillbaka osv)
Hon fick hoppa fram på två små kryss med lite olika vägar.
Hela tiden med fokus på att hålla den lugna jämna galoppen, låta hästen söka sig neråt i formen och bara låta hindret komma till hästen. Det är på tok för lätt att rida iväg hästen mot både stora och små hinder, istället för att se hindret som ett extra galoppsprång....
Byggde sedan upp en serie på medellinjen,
2 galoppbommar-2,60m mellan-galoppbom-2,80m-räcke-ca 10m-oxer-16m-räcke.
Efterhand breddad och höjde jag oxern ut samt det avslutande räcket. Oxern breddades inåt mot inhoppet så att hästen tvingades sätta under sig och korta sig pga att avståndet blev kortare och kortare. Utan att tappa energin i galoppen. Min elev fick träna på komma tillbaka med överlivet, annars blev distansen för kort om man ligger på halsen.
En riktigt bra övning som kan varieras till oändlighet och anpassas efter utbildningsgrad.
Avslutningsvis tränade vi upp "ögat" då min elev fick rida på lite distanser med mellanavstånd.
Avslutade med några språng på 150, bra självförtroendeboost inför helgens tävlingar:)

***************************************
Jag hoppade sedan liknande övningar med min elevs andra häst.



Vi hade lite delade meningar om saker och ting. Hon är en madame som man INTE säger åt vad hon ska göra...milt uttryckt. När jag krävde mer samling och kort, långsam galopp tvärstannade hon på ett 50 cm kryss,haha! Nästa gång var hon nära på pipa vid sidan men jag var snabb och parera. Då tog hon ett "skutt"...3m upp i luften och 5m framåt:o
Slingrig och lite speciell är hon. Kan och vill själv-attityd;)
I slutet fick vi till några riktigt fina språng och för första gången kände jag henne hoppa till. Avslutade på 130-140 hinder och sålänge jag tänker framåt och låter henne sköta hoppningen går hon som en klocka.
Men vi ska jobba vidare lite på grundlydnaden, gas och broms!
Ärtan fick pysseldag.
Från att vi köpte henne för 10 år sedan och hon knappt gick att ta i huvudet...kan hon nu stå och njuta när jag kelar och borstar pannan på henne. Hon älskar att bli borstad mellan öronen, sötisen!

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag missade helt alla *** och att du skrivit "Jag hoppade sedan liknande övningar med min elevs andra häst." och trodde först det var din elev som man INTE säger till hur som helst utan hennes andra häst. Haha! Kanske inte var så kul, men tog låååång tid innan min hjärna la ihop att det handlade om den andra hästen och inte din elev. Nu sitter man här och känner sig sådär lagom blond och puckad. Pyspunka på hjärnan måhända så här i slutet av veckan ;) Du har en rolig blogg och måste säga att jag älskar din attityd! Så skönt med folk som inte går i taket om någon påpekar något (på ett bra sätt dvs) utan kan ta den kommetaren med ro och bemöta den på ett bra sätt. Samma sak med Ärtan, du tar det för vad det är och försöker göra det bästa av situationen. Tummen upp!

2011-05-13 @ 22:22:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0