Vad finns...

...bland mina träns.

Jag är en riktig tränsoman (hhum finns det ett sådant ord?!)

Med åren har det dock blivit bättre. Jag har insett att jag inte "behöver" 10 träns till en pålle.

Numera väljer jag mina träna med omsorg. Det ska vara riktigt bra läderkvalié och stilrent för att få följa med mig hem!

I dagsläget har jag 5 träns till Ärtan. (varav ett är ett budgetträns från hööks)

TRÄNS nr 1:

Herve Godignon. Ca pris 3500. Detta är mitt absoluta favoritträns, och även det jag mestadels använder på tävlingar. Lädret blir bara fina och finare ju mer det används. Ett stort plus är att det är smala och stilrena remmar, diskreta spännen och avtagbar nosrem. Till detta träns har jag även en matchande martingal.





TRÄNS nr 2:

Arc de Triumph. Ca pris 3000:-. Ett ganska ovanligt märke. Tränset är av fransk toppkvalité. Detta träns har många många år på nacken, men är enligt min mening fortfarande superfint. Lite bredare remmar och nosgrimma. Väldigt stort i strl (förutom käkremmen) då detta är cob.



TRÄNS nr 3:

Frank Baines. Ca pris 1500:-. Detta träns fyndade jag på Tradera för endast 200:-. Bytte dock snabbt ut nosgrimman då det var en hemsk pullarnosgrimma på. Remontgrimman från Globus matchade fint. Lädret är otroligt mjukt och smidigt i en snygg mörkbrun färg (dark havanna). Tyvärr är det inte många i Sverige som säljer FB längre, men det finns att få tag på i England. Har länge suktat efter ett blingat pannband till detta träns, med guld eller gröna stenar. Kanske kan bli ett i Falsterbo;)



TRÄNS nr 4:

EQL. Ca 1000:-. Detta märke finns inte längre. var Equilines eget märke. Numera heter det Glen Gordon. Även detta är ett fynd, 250:- på Sharpman. Fick det i julklapp av älskling:) Det var aningens för ljust i lädret i början men har efter användning och putsning blivit mer nötfärgat. Hyfsat läderkvalitet men inte i närheten av HG eller Frank Baines tränset. Stort plus för det fodrade nackstycket och avtagbar nosrem.



TRÄNS nr 5:

Ett impulsköp från Hööks. Ca 300:-. Köpte det endast för att jag gillar pannbandet. Ursprungligen har tränset en bred svart dressyrnosgrimma. Tror också det delvis var därför jag köpte det...för att jag skulle starta en dressyrklass:p. Lädret är hemskt i kvaliten. Infärgat och plastigt. Spelar ingen roll hur mycket jag putsar det, ser lika trist ut iaf. Används till mitt kombibett och när vi rider ut. Har "pimpat" till det med en hängande namnbricka.






Kommentarer
Postat av: Sofia

Sv: Ja jag måste ju testa mig fram för att hitta nåt passande men det låter ju inte bra med mkt hand för det är ju det jag har jobbat med att få bort nu alla år. När jag red för Julia var det ju också en hel del hand och även en tränare här i borensberg som jag tänkte rida för men som inte svarar i telen(?!)

Monica har jag haft i tankarna, en bekant till mig tror jag har häst hos henne om jag inte minns fel och jag har hört bra om henne, är nog värt att kolla upp!:)

2011-05-27 @ 12:31:02
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Kimmie.

Känner igen mig, har med hur många träns som helst, dock inga större märken. :P

2011-06-08 @ 11:00:54
URL: http://justkim.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0