Hemma

Kom hem från Rom igår kväll. Vi har haft en helt underbar weekend i denna pulserande storstad. Druckit gott och ätit massa pasta och pizza... varför går det inte att få sådan pizza i Sverige för?

Vädergudarna var helt på våran sida. Antagligen tyckte de att vi frusna svenskar var värda lite sol:p Eller vad sägs om strålande sol och 20 plusgrader. Perfekt storstadsväder.











Samtidigt som det är roligt att vara borta så är det lika skönt att komma hem till både vovve och pålle. Ärtan var som en atombomb att rida. Hon har ju vilat i 4 dagar. Inte optimalt för henne, samtidigt är jag verkligen en förespråkare för vila och återhämtning. Det är roligt att rida henne nu när hon är frisk och kry, för trots att hon var pigg och spänd är hon mjuk och rörlig. Jag ville ge henne ett lugnt joggingpass men hade säkert kunnat rida 1,5 timme för att Ärtan skulle bli helt nöjd. Fick dock en bra känsla hela ridpasset igenom. Det är dock lätt att fastna lite i passiv försiktig ridning när hon är så här extremt "på"...men jag försöker verkligen att rida ur henne "det heta" genom att bara tänka framåt. Hon ska svara på mina framåtdrivande hjälper och gå i den takten och tempot jag vill (inte det hon själv bestämmer). Med andra ord blir det lite överraskande för henne att jag driver henne framåt och låter henne trava på istället för att skydda henne och bromsa. Det ska vara jobbigt om man vill springa från arbete;) Sen checkar jag av läget och provar ta en förhållning. Går den inte igenom ger jag framåtdrivande hjälp istället, provar med ny förhållning osv. Det blir en extrem skillnad på häst! Ridbarheten ökar, lydnaden för hjälperna sitter på ett annat sätt och hästen blir mer elastisk i kroppen.

Nu är det full storm här i Skåne. Det ska tydligen hålla i sig över morgondagen så någon uteritt är inte att tänka på tror jag. Annars känns det passande en söndag:)

En söndag där jag troligtvis kommer ägna en stor åt Globen Horse Show. Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara på plats så då är det super att de visar så mycket på teve och svtplay! Tummen upp på det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0