Torsdag

Igår fick Levara hoppa lite inför tävlingen på lördag!
Hon rids alltid på ett vanligt tvådelat bett, men är lite sugen på att testa ett rakt gummibett eftersom hon är så lätt och känslig i handen...

Jag byggde om lite så att serien blev en fin 4 kombination istället då jag kände att det kunde vara en bra övning för Levara som lätt blir lite snabb och het just i kombinationer...
Hon hoppade väldigt trevligt igår faktiskt:) Runda fina språng nästan hela passet igenom. Övningen med bom-oxer-bom gjorde hon som hämtat ur skolboken. Till skillnad från Ärtan har Levara väldigt hög ridbarhet. Hon är dessutom väldigt mjuk och elastisk i kroppen. Det största problemet jag har med henne är däremot att hon lätt blir het på hinder och då kryper ihop lite bakom hand istället för att ta stöd på bettet och galoppera på framåt.
Igår försökte jag göra mycket tempoväxlingar och successivt be om större galoppsprång för att slippa få henne kort i nacken. På en sådan typ av häst är det viktigt att hålla den stora galoppen och drivet i svängen för att bara kunna sitta upp mot hinder utan att reglera i handen.
Avslutade med några språng ett fristående räcke och oxer, 120-130 höjd!
Levaras fina mysiga stall. Hästarna trivs super i det:) Jag skulle inte tacka nej till att själv ha ett sådant här stall. 4 stora boxar, bra luft, duschspilta, foderrum, uppvärmd sadelkammaren med toalett och tvättmaskin!
Ärtan trimmades i ridhuset. Som ni märker blir sällan mina veckoplaneringar som jag hade tänkt från början:p Men har alltid en plan med varje ridpass. Igår fokuserade jag på att kunna variera formen utan att få henne i handen. Red öven mycket lösgörande övningar. Öppna och sluta på volten i både skritt, trav och galopp. I skritt och travarbetet la jag in förvänd öppna längs långsidorna. Verkligen en bra övning för att få igenom hästen. Avslutade passet med att först trava henne framåt i fräsch trav, kunna länga tygeln och bibehålla form och takt....sedan minskade jag steglängden och lät henne bli låg och djup i formen.
Det är så skoj att rida när man känner hur hästens spänningar i kroppen släpper efter varje pass. Idag ska jag försöka hinna med en uteritt om jag lyckas ta mig ut innan det blir mörkt.

Kommentarer
Postat av: sara

sv. Tusen taack! :D

2011-11-10 @ 15:41:27
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Camilla Gustavsson

Väldigt fint stall! Är det ert eget?



Såg din runda med Ärtan i 125, en väldigt fin häst mn det ser inte speciellt enkel ut! Tyckte du löste det på ett bra sätt!

2011-11-13 @ 16:57:22
URL: http://camillagustavsson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0