Hoppning

Igår fick Levara hoppa lite. Jag ville känna på henne innan helgens bravader.

Hon var ovanligt lugn och from när jag red fram. Sen kom dock motorn igång ordentligt när vi började hoppa;)
Eftersom jag bara rider henne någon gång i veckan (nu var det hela 2 veckor sedan) vill jag alltid börja med att kolla av så att grunderna sitter. Jag ser till att gas och broms fungerar och att hon lyssnar på mina signaler. Det är verkligen en underbart härlig häst som är lättriden om man bara är mjuk i sin ridning. Det är verkligen en häst helt i min smak och Levara verkar nöjd med min ridning med.

Började hoppa fram på ett litet sockerbitshinder som var placerat på volten. Jag ökade och minskade volten och ville få henne runt min innerskänkel och ställd i sidan. Det mest optimala på den här hästen är att rida i en relativt stor galopp och låta henne gå i en öppen form. Hon får gärna komma lite utifrån på hinder för att hålla henne lugn och inte behöva reglera henne så mycket.

Efter det gick jag vidare på att hoppa 2 räcken med galoppbom framför (ca 2,80m). En snett igenom och en på långsidan. Jag red både med kort och lång anridning. Det är nästan lättare att rida en kort anridning på Levara för då hinner hon inte "ladda" så hinnan hinder. Men samtidigt är det bra att träna på en lång anridning ibland med!

Höjde successivt och la till en tvåkombination med räcke in-oxer ut. Ganska tajt för att få henne att backa av och hoppa upp sig lite innan lördag. Hon hoppade helt strålande. Drog lite till höger de första gångerna så då fick jag korrigera lite med ledande tygeltag till vänster och lite starkare högerskänkel. Avslutade med språng på 130 höjd.
Känns lovande inför helgen:)


Ärtan fick jogga i ridhuset. Fokuserade enbart på traven och att få henne genom kroppen. Varierade formen och gjorde mycket tempoväxlingar. På ärtan är det viktigt att aktivera henne hela tiden för att hon inte ska hitta på "hyss". Igår ville jag få henne att trava framåt i en fräsch trav utan att bli stark och hängande i handen. Kunna ta tillbaka utan tjafs från hennes sida och sedan kunna rida framåt igen. Jag red ca 30 minuter och i slutet hade hon lossat väldigt fint! Idag ska jag försöka rida ut och galoppera en del. Men det är fruktansvärt dimmigt här nu, kanske får ta på lite reflexer för att vi ska synas i dimman.

Ska även klippa färdigt Ärtan idag. Det jobbiga är gjort. Benen och allt pill;) Det gjorde jag igår.

Här fick hon en sk "fulklippning aka snabbklippning". Lämnade halva benen:p

Kommentarer
Postat av: Evelina - equilina.se

Jag vill också hoppa :-(

2011-10-27 @ 17:00:56
URL: http://equilina.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0