Tisdag

Tillridningshästen sköter sig så bra. Han är riktigt mild och fin i temperamentet. Snäll i all hantering, men pigg vid ridning. Han har suttit fast lite i höger sidan eftersom hans ryttare inte riktigt orkat ta igenom det. När jag red första ridpasset tog det mig ca 15 minuter sedan var han loss och riktigt trevlig att rida. Igår söndags fick han sitt andra pass och jag märkte redan stor skillnad, skoj.
I söndags hade jag lite pysseldag i stallet. Ärtan fick "minisemester" och chansen att gå i stor hage. Vi har en jättefin och bra hage som hästarna får turas om att gå i under veckan. Den är bra för först är det en "vanlig" hage, sedan en lång transportsträcka där hästarna måste gå 3-400 m för att komma till själva betet på flera hektar. Vattnet har vi precis vid ingången så detta gör att hästarna traskar/springer fram och tillbaka flera gånger per dag för att dricka och äta lunchhöet. Behöver jag säga att Ärtan var överlycklig att få gå i så stor hage tillsammans med flera hästkompisar:) Det var ren glädje att se henne så lycklig!
Ridningen i söndags bestod av att jag först hoppade Levara. Vi hoppade fram på ett vanligt räcke med bom före och efter. Jag måste verkligen tänka på att jobba henne för ytterhjälperna. Hon är ganska överrörlig i sidorna och viker sig gärna runt innerskänkeln. Efter det hoppade vi en liten bana på 120 höjd. Lugn, balanserad galopp med lagom tryck. Hur kommer det sig att hon nästan hoppade mig ur sadeln iaf,haha?!
Sedan höjde vi upp till 140 hinder. Avslutade med en kortare bana på 6 språng. Bla trippel och tvåkomination med bred oxer ut. Oj vilken bra känsla jag fick. Jag hittade precis rätt tryck och vi hade så bra harmoni mellan oss. Levara litar på mig och jag litar på henne. När det blir större språng måste jag jobba mer med min sits bara. Vill känna mig mer "close" mot hästen just över språnget.
Efter det hoppade jag upp på T, min tillridningshäst. När jag skrittade fram funderade jag på kontrasterna alla hästar erbjuder. Först rider jag en superkänslig formel 1 häst, hoppar 140 hinder och slipar på detaljerna....sedan hoppar jag upp på en häst där jag måste lära honom grunderna. Att han ska forma sig runt innerskänkeln, att han ska lyssna och reagera på sitsen, vara framme för skänkeln osv. Det fick mig att inse hur rolig och utmanande ridningen är som sport:)
Det ska bli så skoj med tävling på torsdag och lördag!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0