Film från hoppning 9/2

Som sagt STOR varning för sjösjuka!! Kolla på egen risk!! Själv förstår jag inte hur svårt det kan vara att hålla kameran still,haha!

Bjuder även på ett failhopp av dess like. Jag håller på att skratta ihjäl mig när jag ser det. Levara är lite speciell och har ibland ganska starka åsikter som saker och ting, här glömde hon helt plötsligt att hon skulle hoppa:p

Snabb analys för övrigt. Hon kändes fin, reglerbar och lugn. Eftersom hon har väldigt mycket motor och eget driv vill jag försöka få henne lugn och avslappnad hemma på träning. Därav det lite lugnare tempot. Plus att hindren inte är så höga, då ska hästen inte lära sig att hoppa på fart utan bibehålla balans och styrka i galoppen för att hoppa genom kroppen.
  • Jag måste tänka på att sträcka upp mig (att det ska vara så svårt att sitta upprätt!!)
  • Hålla ett jämt driv i svängarna så jag inte behöver pusha på mot hinder och få för stort läge.
  • Hålla henne mer rak i ställningen. Hon böjer gärna in nacken och då är det lätt att tappa ett ben över hindret
Överlag oerhört nöjd med pållen. Ser ni så fint och avslappnat hon hoppar:)


Avstånd mellan studs ca 3m
Avstånd oxer-oxer kombination ca 6,5m
Avstånd kombination till grönt räcke 16,5m
Avstånd sockerbit-oxer-sockerbit 9m åt varje håll mätt från oxern (denna övning syns dock dåligt i bild)

Kommentarer
Postat av: Lisa

Tycker att du som mååånga andra duktiga ryttare slarvar rätt bra med vägarna ibland, speciellt när det är hinder på diagonalen eller dir ur hörna. Nör jag började träna för Jörgen Larsson efter att i många år ha tränat för Kg, Markne och Peder Fredriksson bl.l.a fick jag en chock när han påpekade hur "dåliga vägar" jag red. Fick verkligen överdriva mina vägar till en början och kände mig som en nybörjare. Men nu jäklar vilken skillnad på hur hästarna hoppar och flytet i rundorna! Satte t.om. ut koner hemma vilket kändes astöntigt men hjälpte som fan!

2012-02-10 @ 23:48:03
Postat av: Yasmine

Åh, hästen... <3 Du rider himla fint!

2012-02-12 @ 12:27:21
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Yasmine

Haha nej det måste vara felkommenterat?! Hästen är i balans både innan och efter svängarna så vad är syftet med att rida ner till tyskland innan man svänger då? (Uttryck taget av Peter Eriksson) Visst kan man alltid ha en extra tanke på att hästen ska vara rak efter osv men på din film.. Eh, nej ;)



Jag är inte förvånad över att hon inbringade ett högt pris, så kul det måste vara att ha en så fin häst i träning!

2012-02-12 @ 19:41:54
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: emelie

Har sagt det innan och kan säga det igen (och igen) Vilken häst! Hon ser så jäkla härlig ut!



Jag undrar vad den översta kommentaren vill egentligen, Vart är det så dåliga vägar att det ens behöver anmärkas? En del är ju endast ute efter att trycka till folk, Tråkigt!

2012-02-13 @ 00:11:55
URL: http://komkoma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0