Måndagens ridpass

Precis som jag sagt innan är Ärtan lite av en varannandagshäst. Det är med andra ord helt omöjligt att förutspå vilket humör hon kommer vara på. Dessutom är hon väldigt känslig för alla förändringar som sker i hennes närhet. Innan var det gödselkärran, nu är det nya sargerna i ridhuset som är livsfarliga... Vi har inte haft sarg hela vägen runt ridhuset utan vid in och utgång har det bara varit öppet. Smidigt om du frågar mig...men nödvändigt med sarg när vi ska arrangera tävlingar. Detta sargbyggande tycker Ärtan är ofantligt farligt. För den nya sargen är ju inte grå som resterande delar!!!
Vi har därför haft lite små "diskussioner" kring detta de senaste ridpassen.

Igår var hon helt plötsligt väldigt fin och sargen var inte farlig längre. Jag kunde jobba henne väldigt fint fram till handen. Variera formen mellan en väldigt djup rund form till en högre "tävlingsform". Alla övergångar satt fint och jag kunde verkligen känna hur hon jobbade genom hela kroppen.

Fokuserade mycket på galopparbetet. Högergaloppen är fortfarande lite svagare än vänstergaloppen. Jag märker det eftersom hon gärna biter sig fast lite i bettet och inte orkar bära sig så bra som i vänstergaloppen. För att stärka upp högersidan (och behålla en smidig vänstersida) rider jag henne mycket i den förvända galoppen. I den förvända är min målsättning att kunna reglera ställningen, formen och tempot.

Det är lite skoj att hon för det mesta byter rent och faktiskt kan blänka till med rena byten i vart 4:e steg. Bra för en hopptant;)

Idag ska hon joggas lite i ridhuset men mest blir det pyssel och fix. Ska bli skoj att testa det nya täcket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0