Varför kan inte allt bara få flyta på?

När allting känns enkelt och lätt så ska alltid något komma ivägen.

Idag blev inget roligt stallbesök. Jag ska plocka ut ärtan ur boxen för att göra iordning henne innan ett ridpass i ridhuset. Upptäcker snabbt ett stort, relativt djupt skärsår på vänster bak!

Det var helt färskt när jag kom ut på eftermiddagen och sitter i höjd med hasen fast på framsidan.

Givetvis var Ärtan både öm och irriterad kring såret, men snäll och väluppfostrad som hon är fick jag tvätta såret utan större problem. Efter att jag kikat närmare på såret( som omges av mindre brännsår) förstod jag snabbt vad som hade hänt. Hon har antagligen sparkat mot eltråden och lyckats fastna med ena bakbenet:( Stackars Ärtan.

Jag tycker alltid det är svårt hur man ska agera när det kommer till sår "modell större". Sy, inte sy, bandagera eller låta vara öppet...osv

Jag valde efter att diskuterat med fler i stallet att hålla såret öppet. Med tanke på minusgraderna bedömmer jag infektionsrisken till relativt låg. Dessutom var såret, efter närmare titt inte jättedjupt. Såret var dessutom rent och fint och blödde inte jättemycket. Tvättade med jodopax och sprayade på vanlig blå spray. Eftersom hon var lite svullen och varm i hela benet fick hon på sig lindor bak med back on track paddar under.

Jag kommer åka upp till stallet imorgon bitti för att kolla läget, promenera lite med henne och givetvis ta tempen. Om hon verkar sämre blir det att följa med en annan häst i stallet till veterinären så får hon kika på det.
Stackars min fina prinsessa. Alltid är det något med henne. För två år sedan var det pinnen som nästan gick upp i ögat, förra året var det tandskadan som resulterade i en fet räkning hos tandläkaren...och nu detta!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Om såret är lite större och djupare kan jodopax hämma läkningen. Det är vad jag hört, till för mindre skrapsår och liknande. Ett tips bara.

2012-02-15 @ 22:08:44
Postat av: Bella

Anonym: Det är precis vad jag har hört med. Tvättade därför bara första dagen och sedan har det fått vara.

2012-02-16 @ 08:02:11
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tvätta med silvervatten från Ion Sil! Finns inget bättre!!

2012-02-16 @ 11:02:25
Postat av: Josefina

Usch vad tråkigt ! :(

Hoppas på att ni snart är på banan igen !

2012-02-23 @ 11:06:00
URL: http://jnordlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0