Bett jag använder

Jag varierar bett ganska frekvent på Ärtan. Hon är svår i munnen och rids hon för länge på ett och samma bett blir det oftast inte så bra. 
 
De betten som jag använder just nu är:
 
- Tvådelat bett med rörliga ringar. Detta bettet har jag som "utgångsbett" i arbetet på backen. Varierar mellan flera olika tjocklekar och strl på ringarna. 
 
- Tvådelat pelham. Används också som ett vardagsbett i markarbetsjobbet. Detta rider jag alltid på dubbla tyglar för att få ut rätt effekt av pelhamstången. På detta bettet fungerar Ärtan jättebra, men jag vill kunna bibehålla effekten av detta skarpa bett så rider inte på det mer än 3 dagar i rad. 
 
 
- Tvådelat gag. Används enbart som ett hoppbett och framförallt har det används som ett tävlingsbett. Även detta rider jag givetvis på dubbla tyglar. Blir som ett vanligt bett med en extra "nödbroms" om jag tar i tygeln som är fäst till nackstycket. Ärtan är lugn och harmonisk på detta bettet och det blir lagom skarpt i hoppningen. 
 
 
- Tvådelat kombinationsbett. Detta är Jons favvobett;) Annars rider jag bara ut på detta bettet. Är ett vanligt bett kombinerat med hackamore. Är svårt att rida igenom sidorna och ställa hästen ordentligt på det, men ger lite extra broms vid uteritterna. 
 
- Långt hackamore. Används när hon bara ska skritta som variation och för att vila munnen. 
 
- Tredelat Mylerbett. Används i perioder som markarbetsbett. Jag har lite blandade upplevelser på detta bettet, men generellt sett verkar hästarna trivas på detta då det ligger bra i munnen. 
 
- Rakt bett med fasta ringar. Även detta används mer sporadiskt när jag vill variera bett i dressyrarbetet. Detta är även ett bett som faktiskt fungerar ganska bra i hoppningen. Trots att det är rakt och milt lyssnar hon riktigt bra på detta bettet...ibland;) 
 
Detta är bara en liiiten del av min bettsamling. Men här får ni iaf lite bett som jag brukar använda:)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0