Film 130

Ok,här kommer filmen efter viss tvekan. Poängterar, jag skäms som bara den. Har aldrig aldrig ridit så här illa. Fy alltså!! Jag vet ärligt talat inte vad jag tänkte med? Huvudet kan det definitivt inte varit. Det är oförlåtligt att lägga hästen så fel på hinder så många ggr. Jag lovar att det blev mycket klapp och morötter till pållen efter ritten. För gisses alltså vilken häst jag får sitta på. Hon blir bara bättre och bättre.
Framhoppningen var ren kaos med säkert minst 30 hästar där inne, Levara höll sig dock fint på mattan.

Hinder ett helt ok, lite stort läge men ändå ok. Hinder 2 hade jag planen att vända innanför och skulle leda i vänster tygeln, men det ville inte Levara....hinder 3...ja vad ska man säga. Hamnar i någon form av mellanläge som hon snällt tar. Tappar tygeln (ska binda fast mina händer så jag lär mig att hålla i tygeln!). Lite nära 4:an men ser ni som hon hoppar! Lite stort läge 5:an men hoppar med väldig luft och marginal. Distansen fram till 6:an stämmer fint och språnget på 6:an är ju "to die for". Lite stort läge på 7:an, bestämmer mig för att rida på 6 fram till kombinationen men får lite stort läge in, hoppar ändå så fint. 9:an lite samma läge där. Jag vill ha fram henne och hitta ett större språng utifrån men bestämmer mig för sent/rider slarvigt, duktig pålle som klarar.
Stort läge in på sista 10a-b men Levara reder ut det iaf.

Summa sumarum. Dålig ridning, dålig planering. Hittade inget flyt utan det blir på och av. Bara att försöka analysera, träna på och försöka göra det bättre nästa tävling,eller hur;) Bita ihop och komma igen.

Trots allt kändes det skönt att vi hade turen och få en 0:a. Bara vår andra 130 och höjden är det minsta problemet. "Bara" det där mellan hindren som ska klaffa till 100% också.

Men säg mig, visst är hon helt underbart vacker denna hästen:) Visste ni att hon faktiskt var tänkt att bli Peders fälttävlanshäst där ett tag. Tur i oturen att han slutade med fälttävlan och att Levara ville annat,haha.

(kommentera gärna, men jag är väl medveten om vad jag gör för fel, att jag kan rida tusen ggr bättre och hur vi ska förbättra oss till nästa gång. Skäms redan tillräckligt så är inte i behov av spydiga kommentarer,tack!)



Kommentarer
Postat av: Sara

Jäklar vad fin hon är!!!! Kämpa på det blir säker bättre imorgon, alla har vi dåliga dagar! :-)

2012-03-09 @ 17:33:35
URL: http://ussig.blogg.se/
Postat av: Sofia

Alla kan ju ha en dålig dag Bella! Du är ju så duktig ändå i din grundridning!:) Jag själv blir ju höjdrädd av att bara kolla på när du rider!:P

2012-03-09 @ 17:36:17
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Sara

Tips till slaka händer - reinbows! Själv kan jag inte heller hålla i tyglarna haha.

2012-03-09 @ 17:36:39
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Sara

Sv. Ja exakt, och har sett några svårklassryttare som rider med reinbows också! Så vi är inte ensamma haha ;) Ni kommer bli sjukt fina tillsammans!!

2012-03-09 @ 17:48:25
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Siri

Jävlar vilken häst alltså.

2012-03-09 @ 18:44:56
URL: http://lamints.blogg.se/
Postat av: K

Sticker kanske ut hakan men jag tycker inte att det var sååå dålig runda..., 1; inget att anmärka 2; ligger hon bra, men slår sig fri i språnget (läst din förklaring). 3; blev en miss men du överger henne inte, 4 ;lite nära men med 3:an i bagaget så var det nog ett bra val, 5; lite stort men inom normala gränser,6; bra, 7; bra, 8;a lite stort men bättre det än att backa in...8b: bra, 9; ser ut som hon tappar fokus på hinder, 10a; bra, 10b; kanske borde hållit i lite ut.

På det stora hela tycker jag att det blir missförstånd på 2 hinder, 3 och 9 övrigt är ni ju "tävlingsridning" och då är 20-30 cm plus eller minus i avsprångspunkt inte så mycket att fundera på, eller för den delen "fel" i mina ögon.

Njut av att sitta på en trevlig häst som har förtroende för dig, ut och tävla och ha kul!!

2012-03-09 @ 18:46:09
Postat av: Bella

Till K: Tack snälla för dina konstruktiva synpunkter:)Tävling är ju trots allt tävling, jag glömmer det lätt och vill alltid rida helt perfekt!

2012-03-09 @ 21:09:33
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker inte heller det var så farligt! Hade varit glad om jag kunde tagit mig runt så fint på årets första tävling på den nivån dessutom! Jag brukar alltid sitta och backa och vilja lägga in några extra språng här och där på de första starterna för året innan jag blir varm i kläderna haha(och det finns inget mer irriterande att göra ist för att flyta på, är alltid så sur på mig själv när jag gjort så).

Tycker det var bra gjort iaf, och jag gillar verkligen hästen, ska bli kul att se mer av er!!

2012-03-09 @ 22:51:50
Postat av: Angelica

Hej, har läst din blogg till o från ett tag, jätte bra blogg o kul med filmer! Jag håller helt med K, rundan var inte alls så dålig:) Men jag vet hur det är att alltid vilja göra allt perfekt, man blir så himla besviken över minsta lilla misstag.. Superfin häst, skönt att dem ställer upp när man inte alltid är på topp!

2012-03-10 @ 08:44:07
URL: http://mrneenee.blogg.se/
Postat av: Yasmine

1. Å herregud vad underbar den där hästen är!

2. Jag förstår känslan av att man vill klanka ner på sig själv, men sluta upp med det för guds skull! Nu får jag ifos känslan av att du är ganska realistisk och känner säkert till hur viktigt det är att inte gräva ner sig i sina misstag, det visar du också genom att ens lägga upp filmen, men försök att "spänna av lite". Du är verkligen en duktig ryttare så lita på det, för även de bästa kan missa lite ibland (tänk på Peder i scandinavium förra året var det va? Inte har han gått runt och skämts för den missen kan jag lova, då hade han inte varit där han är idag!)



Som sagt, du är verkligen duktig, lita på det och fortsätt att ha så roligt som du har på tävlingsbanan :)

2012-03-10 @ 19:56:05
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Karin

Satan i gatan vilken toppenfin pärla hon är det där Levara. My lord! Du kommer ha tokigt kul med den där på tävlingsbanorna framöver.



Jag är precis som du en perfektionist utan like, som kan lipa en stund i min ensamhet i lastbilen på väg hem från en träning/tävling för att jag är missnöjd med en detalj... ja, du vet! Kan se tillbaka på en tävlingssäsong och minnas alla missar... MEN! Efter ett par år av imaginärt enbart dåliga rundor så har det släppt lite (så det finns hopp =))



För det första; det kändes antagligen 100 gånger värre än det ser utan, men när du kollar på filmen så upplever du känslan igen...antagligen blir det lite orytmiskt för att du VILL så mycket (baserat på egen erfarenhet). Nästa runda tänker du att så mkt sämre än förra gången kan det ju knappast kännas... och vipps rider du med lite lägre krav på dig själv och då brukar prestationen bli bättre...



Ok att det blir lite knasigt ibland men du kämpar med hästen hela varvet runt, en riktigt bra grej! Dessutom så vet du ju efter den här rundan att hon har enormt självförtroende även om du inte serverar banan på silverfat... Hon blir inte ens spänd och hoppar sämre utan verkar tycka att det är helt ok att fatta egna beslut och oj så hon hoppar <3 Hon är ju verkligen TO DIE FOR!!

2012-03-11 @ 20:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0