Qvick fix

Finns inget som heter qvick fix inom ridsporten. Trägen vinner. Hård träning och beslutsamhet!

Igår hade jag träning för en av mina elever igen.
Hästen har uteslutande alltid gått på någon form av pelham eller hissbett (pessoa) för att han har varit så "stark" och dragig. Efter bara några träningar kan hon nu rida honom på helt vanligt tränsbett. Både i hoppningen och markarbetet. Det kallar jag framsteg!

Jag vill alltid eftersträva att rida på så vanligt bett som möjligt, och gärna variera mellan olika bett.
Det finns ju en hel uppsjö med bett och skillnaden kan vara markant bara om bettet har fasta eller lösa ringar.

Igår fortsatte vi träna på grunderna. Att ha hästen ställd och formad för innerskänkeln på böjt spår, att ha hästen rak på rakt spår. Sen var det det där med att komma ihåg att byta sittben varje gång  man byter varv;) Som ganska rutinerad ryttare sitter det i ryggmärgen, men jag kan förstå att det är svårt att komma ihåg. Det är ju så mycket annat man måste tänka på hela tiden;)

För att hjälpa ryttare och häst fick de rida över travbommar på både böjt och rakt spår.
Jag la ut dem som en ått-volt med tre travbommar på böjt spår på varje volt, och en rak bom på medellinjen.
Bommen på medellinjen ville jag mest ha för att påminna ryttaren om att rakrikta hästen mellan volterna.

Superbra övning där hästarna verkligen blir lösgjorda och mjuka i sidorna:)

Idag ska jag hoppa Levara lite och skritta ut ärtan en sväng. Ärtan känns fräsch och fin. I tisdags var det sista dagen med metacam, och imorgon är det dags för vet.besök igen!!
Vi har skrittat, tömkört och masserat en jäkla massa så hoppas nu att hon är lite bättre än sista besöket.
Misstänker dock att det fortfarande krävs någon behandling i bakknä,bakhas och kota. Dessutom ska hon ju behandlas i ena bogen och SI-leden. Men ett gott tecken måste ju ändå vara att hon faktiskt KÄNNS fräschare, rör sig fräschare och jobbar mer genom kroppen!

Nu blir det jobb igen. Har jobbat varje dag sedan i söndags. Bara ledig imorn och sedan blir det jobb hela helgen och tre dagar nästa vecka. Hur blev det såhär, haha!? Men det är bra med lite jobb;)



Kommentarer
Postat av: Sara - Föredetta beridare hos Jessica Kurten

Blir så sugen på o träna för dig när jag läser detta!! :)

2011-09-28 @ 23:58:01
URL: http://stallgrasma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0