Wow

Hemkommen från ett besök hos ET nu.

Camilla var verkligen superduktig.
Ärtan fick sig en rejäl behandling och hon njöt i fulla drag.

För att dra allt kortfattat. Ärtan är stel och stum i sin muskulatur men trots allt ganska rörlig i ryggen enligt ET.
Hon hade låsningar i ryggen men främst i SI leden och ena bogen. Ärtan blev som en helt annan häst efter behandlingen som började med akupunktur och laser sedan knådande.

Vi kommer fortsätta behandlingen med både camilla och veterinär. Camilla hade mycket gott hopp om att hon kommer bli helt återställd och bättre än någonsin nu när alla låsningar är borta. Vi resonerade lite kring hältan hon visade och kom fram till att mycket av hältan troligtvis kommer försvinna av sig själv då Ärtan har snebelastat en hel del och att låsningarna såklart har hämmat henne i steget.

Jag ska försöka boka en ny tid redan nästa vecka hos veterinären så hon kan ge henne en behandling i bogen och SI leden. Med tanke på att det legat ett tag vill vi vara säkra på att få bort en ev inflammation.
För att undvika att muskulaturen går tillbaka till att bli stum och hård kommer jag ta bort allt kraftfoder. Ärtan är tydligen extremt överkänslig mot stärkelse som finns i det mesta kraftfodret men särskilt i betfor. Vissa hästar har svårt att hantera stärkelsen och samlar på sig det i muskulaturen istället som i sin tur blir spänd och oelastisk. Alltid lär man sig något nytt!

Sedan jobbar vi vidare och tar ett nytt besök hos Camilla om några veckor:) Hon tyckte det var en riktigt trevlig häst att jobba med, och det är hon ju. Okomplicerad och väluppfostrad!

Jag ska även se till att boka in massage 1 gång i veckan.

Tror vi snart kommer vara tillbaka på rätt spår igen!!
Det bästa av allt är att jag trots allt får hålla igång henne, skritta, tömköra och även jogga henne lite. Det ska bli spännande att se hur hon känns när jag ska rida imorgon:)

Nu ska jag fira helg och spendera mycket tid tillsammans med min prinsessa!!



Kommentarer
Postat av: Sofia

Så skönt att det ser lovande ut!Jag håller tummarna för er! :)

2011-09-09 @ 19:21:25
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hänger inte med i svängarna, men antar att du fick en tid till Camilla ist. Toppenbra ju, just SI är ju Håkan L spec på så jag hade tagit en tid nästa gång han ska ner med:)

2011-09-09 @ 21:15:30
Postat av: Jenny

Hej.



Jag har följt din blogg i tysthet ett bra tag och tycker du verkar ha en otroligt sund och härlig "hästsyn". Verkligen kul att läsa din blogg och lite extra kul är det eftersom jag och min sambo flyttar till Skåneland (Malmö) i vår.



Därför tänkte jag passa på att fråga dig hur du tycker att det funkar att ha häst i Skåne jämnfört med Östergötland (har ett svagt minne av att du är härifrån)? Hur upplever du att det är att hitta bra hovslagare,tränare,stallplats etc? Hur gjorde du när du leta stall? Vart leta du? Skåne är ju känt för att vara ett riktigt hästmecka, gäller det även för "vanliga" ryttare?



Ursäkta mitt luddiga inlägg men jag hoppas du förstår lite :).

2011-09-10 @ 01:29:55
Postat av: Bella

Anonym: Precis. Camilla fick en avbokningstid och eftersom hon samarbetar med min veterinär så passade det bäst. Camilla har också väldigt gott rykte så kommer fortsätta med henne då jag fick ett väldigt bra bemötande:)

2011-09-10 @ 09:47:18
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: ylva

vad är det för bett du har? såg lite speciellt ut bara så jag undrade ;)

2011-09-10 @ 22:15:00
URL: http://ylvaaek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0