Måndag

Godmorgon!

Så var det måndag igen. Veckorna fram till jul tycks susa förbi. Idag ska jag börja handla mina julklappar. Bara älskar att komma på bra julklappar och att slå in dom fint måste vara höjdpunkten varje jul:)

Har varit en lugn men på vissa sätt dramatisk helg. En av hästarna i stallet drabbades av kolik/förstoppning i lördags...vilket olyckligt slutade med en akut resa till djursjukhuset på Strömsholm. Där blev han buköppnad då det visade sig att en del av tarmen hade vridit sig och hamnat i fel läge uppe vid njurarna. Nu hoppas vi att han återhämtar sig bra och att det inte blir några komplikationer efter operationen. Man blev verkligen påmind över hur maktlös man är i vissa situationer. Om hästar bara kunde tala...

Det ger en bra påminnelse om hur otroligt viktigt det är att göra det till RUTIN att kolla alla hästarna vid fodringar, in och utsläpp. Ser allting normalt ut? Har hästen druckit? Har hästen ätit upp all mat? Verkar den hängig? Är den svullen i något ben osv? LIstan kan göras lång...

För mig är det självklart att göra detta på alla hästar när man har ansvar för fodringar, inte bara min egen häst. Tyvärr delas inte den uppfattningen av en del och därför skulle det vara otroligt skönt att ha eget stall med inackorderingar som JAG själv valt...som delar mina värderingar om hur hästhållning ska skötas. I nuläget är det en dröm...men någongång ska den drömmen slå in:)


Idag ska Ärtopärto igång igen!!!

"mjukstartar" med ett joggingpass i ridhuset så hon får sträcka ut och tänja lite på muskulaturen!





Kommentarer
Postat av: Lina - Inridning, tävling och graviditet!

Usch usch, håller tummarna för att den repar sig!

Det är himla skönt att ha hästarna hemma och se dem flera ggr om dagen, det är definitivt värt att behöva göra allt själv!

2010-12-06 @ 11:30:48
URL: http://equilina.se
Postat av: Sofia

Stackars söta lilla C och stackars M! Vet dom nån orsak till det?



Jag vet att det var nåt år i början då jag hade häst som det tydligen var väldigt många kolikfall och "min" häst var väldigt nära döden då! :(



Hoppas han får komma hem snart igen!

2010-12-06 @ 17:34:22
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0