Hoppning med min stjärna*

Igår stod som sagt hoppning på schemat.

Jag byggde upp en bana i ridhuset med olika varierande linjer. Lite av en oändlighetsbana som gick att rida åt alla möjliga håll och vinklar.

Med andra ord, perfekt träning såhär innan tävlingssäsongen drar igång. Det är ett MÅSTE att kunna variera antal galoppsprång, "känna av" om det är en lång eller kort distans...och då är det viktigt att lära känna sin häst. Hur mycket tryck måste jag ha, hur starkt förhållning krävs för att hästen ska lyssna, osv.

Mitt slutmål är att alltid eftersträva att rida med så små "osynliga" hjälper som möjligt, men ibland krävs det grövre korrigerande hjälper för att nå slutmålet.


Som vanligt är Ärtan lite för het på gröten när hon inte hoppat högre på ett tag. Tror det var minst 2 månader sedan hon hoppade högre än 1 meter:p

Lyckades ändå relativt ok och fick en del riktigt fina språng i slutet, höll en bra grundgalopp och försökte att bara hitta flytet. Inte lätt när hon springer på aningens mer än hon brukar när vi är mitt i tävlingssäsongen.

Tror det var nyttiga övningar både för mig som ryttare men även för Ärtan. Man är minst sagt lite ringrostig tror jag:p
Även Ärtans stallkompis var med och hoppade. Oj vad jag känner igen Ärtan i den hästen, särskilt hur hon var i början när vi köpt henne. Hoppa, hoppa, hoppa...och helst i sitt eget tempo. Men efter lite envishet lugnade även C ner sig igår! Och piloten skötte sig mycket bra, duktig elev:)

Några av de linjer vi hoppade igår var:

*oxer-oxer kombination(6,5m) med 16m fram till räcke. Div kort avstånd och sedan ganska normalt 4 språng.

*Räcke på böjt spår-16m-räcke-13m-oxer. (vid uppvärmning red jag på allt från 5-6 språng på första och 3-4 språng på andra linjen) Sedan var det normala antal språng, div 4 och 3!

*Vända in kort på diagonalen på ett smalt räcke 5 språng på böjt spår till räcke,21 m





Summa sumarum så verkar det lovande inför kommande tävlingar!



Kommentarer
Postat av: Sofia

Sv: Tack! Det är så kul att det går framåt med Hella med tanke på att det var första "dressyrpasset" på typ 2 månader. Nu ska jag traggla vidare med dressyren och sedan börja hoppa lite mer igen så hoppas jag komma ut och tävla lite smått i vår:D



Kul att hoppa lite högre igen för eran del, kan tänka mig att Ärtan är nöjd då:) Det där med osynliga hjälper tycker jag du är bra på, det var så svårt att försöka se hur du red Ärtan innan jag skulle testa henne:)

2011-02-10 @ 18:20:26
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: malin

sv: du nara inte hur avis jag är!!!!

2011-02-10 @ 22:03:07
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0