Svar på fråga

Hej.

Jag har följt din blogg i tysthet ett bra tag och tycker du verkar ha en otroligt sund och härlig "hästsyn". Verkligen kul att läsa din blogg och lite extra kul är det eftersom jag och min sambo flyttar till Skåneland (Malmö) i vår. 

Därför tänkte jag passa på att fråga dig hur du tycker att det funkar att ha häst i Skåne jämnfört med Östergötland (har ett svagt minne av att du är härifrån)? Hur upplever du att det är att hitta bra hovslagare,tränare,stallplats etc? Hur gjorde du när du leta stall? Vart leta du? Skåne är ju känt för att vara ett riktigt hästmecka, gäller det även för "vanliga" ryttare?

Ursäkta mitt luddiga inlägg men jag hoppas du förstår lite :).

Tack snälla för dina kommentarer, det värmer:) Vad trevligt att du också ska flytta ner till Skåne. Ja det stämmer att jag kommer från Östergötland. Jag tror att allting måste sättas i ett större perspektiv och det blir ganska svårt för mig att "jämföra" skåne med östergötland med tanke på att jag växt upp i östergötland och skapat ett helt annat kontaktnät där än här nere i skåne. Hemma visste jag precis vilken tränare som var något att ha, vilken hovslagare man absolut inte skulle anlita, vilken veterinär som var kunnigast,  vilka stall som hade gott rykte, vilka stall som hade dåligt underlag i ridhuset osv....just för att jag har bott där så länge och hade mycket kontakter. När vi flyttade ner hit var det inte boende till oss som jag främst oroade mig för utan det var just hästen! Hur ska jag lyckas hitta en bra stallplats? Vem ska jag anförtro skoningen? Vem ska jag träna för?

Paniken kom krypandes ännu mer när jag insåg att det bara var 2 månader innan vi skulle flytta.

För det första tror jag att det beror lite på var i skåne man ska flytta. Nu bor vi på sydöstra sidan och generellt sett finns det lite färre hästar här, färre stall med ridhus. Jag började leta på blocket. Det är mitt tips! Det finns en hel drös med annonser ute. De flesta uppfyllde inte mina "krav" med ridhus...men du kanske lyckas hitta ett stall som fungerar för dig och din häst tillsvidare? Det är så mycket lättare att leta vidare när man väl är på plats här nere! Annars är google ett bra verktyg. Jag googlade på hästanläggning + ridhus, stallplatser, boxplatser mm. Det var så jag hittade mitt nuvarande stall:) Sen tycker jag det bästa är att ringa och prata med de som annonserar, då kan man ganska snabbt bilda sig en uppfattning om hästhållningen stämmer överens med sin egen syn.

Visst är Skåne ett hästmecka, det finns många hästar och många stall. Men inte så många stora anläggningar. Det känns som att de flesta har hästarna hemma i "trädgården". Men faktiskt så tycker jag inte att det är så stor skillnad från Östergötland. Det man längtade efter när vi flyttade ner var att ha lite närmare till tävlingarna...men eftersom vi bor på "fel sida" skåne, blir det nästan alltid minst 1 timme till tävlingarna iaf! Det är många hästar här nere...vilket också gör att det är svårt att få tag på bra hovslagare. Det är svårt att hitta en bra tränare och det är svårare att få tid hos en bra veterinär när det behövs. De bästa är helt enkelt VÄLDIGT uppbokade:(

Det är först nu när jag bott här nere ett tag som man börjar komma in i hästvärlden här nere. Knyta sina egna kontakter och få in foten hos hovslagare, veterinär, kiropraktor och olika tränare. För oj vad hemlängtan jag kände första tävlingarna här nere när man inte kände någon! Jag som är van vid att känna till de flesta på tävlingarna hemma. Så det är klart att det är en stor omställning, men bara man är lite öppen och trevlig brukar det mesta lösa sig:)

Det är klart att Skåne är lockande även för hobbyryttare:) För vem vill inte susa fram på stranden i full galopp, eller rida på oändliga stubbåkrar?! Naturen är helt underbar här nere!

Hoppas du har fått lite mer på fötterna inför din flytt! Lycka till!






Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack snälla för ditt svar. Nu har jag lite mer kött på benen.



Vi har tillbringat en vecka i Skåne då vi tittat efter både bostadsrätt och stall. Stall är helt klart svårast. Jag har för mycket krav tror jag. Och just nu lutar det åt att vi får inkvartera oss hos Malmö civila ryttare. Vilket inte är optimalt på något sett :(. I Vellinge kommun finns det utan att överdriva tusen stall. Men INGET av dom matchar mina behov. Det är ett tagv tills vi flyttar men jag börjar känna paniken.



Tur att vi har nära till Falsterbo nästa sommar, det gör allt mycket lättare ;).

2011-09-12 @ 14:35:26
Postat av: Alida

Jag var ju i exakt samma sits för bara 1månad sen då jag flyttade till Malmö..& är väll lite fortfarande...Men som sagt google är bra. Jenny du får gärna ta kontakt med mig, så kan vara vilsna tillsammans! :)

2011-09-27 @ 03:52:44
URL: http://peplis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0