Svar på fråga

hur många dagar i veckan hoppar du dina hästar?

Det är väldigt olika beroende på säsong och vilken fas hästarna ligger i träningen. Just nu ca 1 månad innan tävlingsäsongen drar igång hoppas de relativt mycket. Men mestadels lägre hinder. Jag jobbar mycket med serier, bommar och styrkeövningar för att bygga upp styrkan och höja mjölksyrenivån. Allt planeras så att hästarna ska vara i bra form innan första start för året:)
Sen är båda hästarna jag tävlar nu i ganska stort behov av att få hoppa. Min egen häst mår bäst om jag kan ta ett lägre språng då och då än att bara hoppa en gång i veckan, eller jobba med bommar några dagar på raken.
Allt eftersom jag kommer in i tävlingssäsongen blir det färre hopptillfällen för att inte slita på dem mellan tävlingarna. Då handlar det mest om att underhålla, checka av läget om något särskilt inte fungerat på tävling mm.
Detta verkar vara ett upplägg som fungerar bra då min egen häst hållit sig fräsch och hoppglad 10 år. Det gäller att ha lite omdöme själv som ryttare och anpassa övningarna för att inte slita på hästarna och hela tiden känna av hur hästen mår och vad hästen vill:)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0