Trimm

Igår kväll begav jag mig till stallet för att trimma Ärtan ett pass i ridhuset.

Tack gode gud för att vi har mockning i veckorna och tillgång till ett nytt fint ridhus. Annars skulle jag ha svårt för att motivera mig att åka ut till stallet kl sju på kvällen.

Ärtan har som sagt gått lite på halvfart över jul och nyår. Eftersom hon inte haft riktig vila och varit helt avställd är kondisen trots allt ganska oförändrad, skönt.

Jag vill ändå börja bygga upp lite från grunden för att ge bra förutsättningar för tävlingsåret 2012.

En bra grund lägger jag upp genom att rida 3-4 dagar, vila en dag, skritt en dag och sedan 3-4 pass igen. På så sätt hinner muskulaturen återhämta sig mellan de lite hårdare passen i ridhuset. Själva ridpassen planerar jag innan det är dags att hoppa upp. Att ha en plan för vad man vill uppnå med vare ridpass är a och o för att utvecklas!

När jag bygger upp styrka och kondition väljer jag att rida lite längre ridpass med flera korta micropauser i skritt.
Innan jag ens börjat trava vill jag ha Ärtan loss och mjuk i skritten. Jag jobbar mycket med sidvärtsrörelser och skrittpiruetter. Det är lösgörande och får hästen uppmärksam. Sällan flyttar jag mer än några steg i en riktning innan jag rakriktar eller flyttar åt andra hållet. På så sätt blir hästen uppmärksam på mina hjälper och signaler.

Travarbetet är den första kvarten (eller hur lång tid hästen behöver) ganska kravlöst. Kravlöst kanske är fel ordval för det kravet jag har på hästen är att den ska gå lugnt, avspänt i en låg, djup form...allt för att bli lösgjord och komma upp med ryggen. En häst som jobbar utan rygg jobbar generellt sett även utan bakben!
Plockar stegvis upp hästen i form, kräver mer samling och energi i traven samtidigt som jag lägger in fler övergångar trav till skritt för att få hästen lydig!

Galopparbetet lägger jag upp lite efter samma tänk och avslutar sedan i en ganska fräsch trav där hästen får söka sig neråt och bli djup i formen.


Beroende på häst och träningsupplägg varierar jag mitt arbete. Igår fick ex Ärtan jobba över två bommar på långsidan. Varierade antal språng, la volter och checkade av rakriktning. Ibland börjar jag även ridpasset med galoppen för att få hästen mjuk och rörlig i kroppen.

Summa sumarum gäller det att ha känsla för varje enskild häst och dess dagsform:)

I veckan ska Ärtan få börja styrketräna med lite studsar och krävande serier.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0