Fredag:)

Solen skiner, jag är ledig och har planerat en underbar dag:)
 
Det är verkligen supervarmt. Jag försöker hålla mig till att rida sen kväll för att låta Ärtan återhämta sig lite från solen. Nu när det varit extremvärme har våra hästar bara varit ute från 7.30-12 och fått äta lunchen inne. Jag ser ingen vits med att låta hästarna stå ute i gassande sol och plågas av diverse insekter när de kan stå i ett svalt och skönt stall de värsta timmarna på dygnet. 
 
Igår trimmade jag på utebanan klockan åtta på kvällen. Det var fortfarande varmt men helt överkomligt. På något sätt kändes det som att vi red i något annat land än Sverige, tropisk värme liksom. Våran utebana är magisk att rida på just nu. Jag kan verkligen inte tänka mig att det finns någon bättre bana att rida på! 
 
A. Den är grymt stor
B. Den är dammfri
C. Den har enorm svikt
D. Den har perfekt glidmoment för hästarnas leder
E. Den ger känslan av att rida på en sandstrand:p
 
 
Ibland är det lätt att glömma bort vilka otroligt fina träningsmöjligheter jag har. Anläggningen är underbar!
 
Så till ridningen igår. Det var verkligen kul att känna hur jag kunde få igång drivet genom kroppen och mer tryck i bak utan att få hela hästen i handen. Ärtan är svår och inbjuder till lite dragkamp emellanåt, så om man inte rider henne korrekt blir varje ridpass en ren pina. Men om ryttaren gör rätt så ger hon en väldigt härlig känsla. Man får liksom verkligen suget i bettet. Jag tycker det är väldigt jobbigt att rida hästar som inte har ett ärligt stöd fram rtill bettet, och många ggr är det ryttaren som "Pillat" bort stödet. Mina dressyrtränare har alltid sagt till mig att det största problemet bland de flesta ryttare är att de inte vågar sitta stilla och ha stödet i handen, utan ska plocka bort stödet för att de är rädda att hästarna hänger sig fast. Men en häst som rids korrekt bakifrån och fram hänger inte i bettet, den suger sig framåt och blir mer lugn och harmonisk. Det är iaf min åsikt. 
 
Idag blir det en PW i värmen för min del. Underbart att känna svetten drypa, eller hur mina vänner;)
 
Rider...det gör jag ikväll. Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0