Torsdag

Jag känner mig så nöjd med gårdagens ridpass. Ridbanan är nu äntligen helt klar. Staketet är på plats och banan är nyplattad. Den ska dock sätta sig lite på ena kortsidan men eftersom den är så stor går det faktiskt att rida någon annanstans på banan. Det är ganska fantastiskt detta underlaget. Skonsamt för hästarnas leder eftesom vattnet i underlaget dämpar stötar och sand i sig är ett levande material vilket gör att glidmomentet blir bra. Det hade tydligen gjorts forskning kring att just ridning på fiberunderlag varje dag hade en negativ effekt på hästarnas leder. Det blir för fast och för dåligt glidmoment. Enbart sand däremot var bra att rida på:)
Sen är det skönt att kunna rida och använda banan på en gång utan att den är för djup.

Ska ta lite nya bilder i helgen så får ni se banan! Den har måtten 30x66.

Började med C busen igår. Promenerade med honom en stund innan jag hoppade upp så att han inte ska skjuta rygg och bli spänd. Det hjälpte, så jag kommer börja med det varje ridpass nu. Igår fick jag verkligen "sitta" på honom i skritten. Han är så känslig och gillar inte att ryttaren sitter ner i sadeln. En vanesak tror jag bara. Men jag har inte velat stressa fram något utan det har fått ta den tid det tar. För givetvis måste ryttaren kunna sitta ner i korrekt sits och jobba hästen. Igår galoppera vi med, i båda varven. Han har haft svårt med höger galoppen eftersom han är svag i det högra bakbenet pga SI-led och bakknäet. Därför var det extra skönt att allt bara flöt på. Stod upp i lätt sist och jobbade på att få honom lång och låg. Ska däremot testa ett nytt bett på honom. Just nu går han på ett tredelat (inget jag gillar då jag inte träffat på någon häst som går bra på det). Ska leta fram ett vanligt tränsbett modell äldre tjockare för att få lite mera sug i bettet.

Ärtan fick gå på utebanan. Hon var väldigt laddad och framåt. Såret har läkt ihop riktigt fint och nu är det bara en sårskorpa på:) red faktiskt på kombinationsbettet för att inte behöva börja igångsättningen med dragkamp. Det blir ett vanligt bett från och med nästa vecka. Visserligen är kombibettet ett vanligt tvådelat bett med hack så om ryttaren rider rätt är det ett ganska snällt bett. Fast så är det väl med de flesta betten.
Det är handen som påverkar!
Än så länge kör vi lite "glidar" joggingpass. Jag jobbade bara på att få med bakdelen utan att hon fuskar och överböjer sig för innerskänkeln. Mycket övergångar och tempoväxlingar. Avslutade ridpasset med att låta henne galoppera. Tror ni hon var pigg eller;) Finingen. Idag ska hon få gå ut i vanlig hage, äntligen!


Kommentarer
Postat av: sara

sv. Åh det kan jag tänka mig, bara börjar borsta täcket då haha. Har Amigos nu, både inne och ute, dom är ju super verkligen! Tycker detta HL är så jäkla snyggt och ser ut att sitta bra så värt att testa =)

2012-03-02 @ 07:50:33
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sv: Hon har lite erfarenhet, har man knoppat åt Jan Brink så är man väl duktig! Problemet är ju att jag aldrig får träna mig:P



Gud vad underbar eran utebana låter! Ser fram emot bilder! :)

2012-03-03 @ 09:22:47
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Bah, jag vet... Jag är avundsjuk, det är jag. Men den stora nackdelen är att det är så långt "hem" när man bort i Skåne så det blir inte av att jag stannar där trots att jag har flyttat dit två gånger ;)

2012-03-04 @ 09:29:56
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: sara

Utebanan låter inte lite härlig!

2012-03-04 @ 10:30:02
URL: http://ussing.blogg.se/
Postat av: Erica

Vad härligt att kunna trimma utomhus redan,:D just nu är min ridbana mest is just nu och jag ser fram emot (not) att transportera de tre pållarna fram och tillbaka till ridhuset ett par ggr/vecka ett tag framåt...

2012-03-04 @ 12:52:46
URL: http://ericasjostrom.se
Postat av: sara

sv. Taack :D

2012-03-04 @ 22:37:51
URL: http://ussing.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0