Gårdagens ridpass

Gårdagens ridpass på hästen jag ska tävla var ingen höjdare direkt. Hon var riktigt grinig och jag börjar fundera på om det kan vara något annat som bekymmrar henne. Hon har tidigare haft problem med SI-leden, har dock inte hela historiken där, men kan kanske vara det som spökar igen? Sen har hon tydligen varit lite tjurig och sparkat en del tidigare också, så det är ingen nyhet. Men det gör mig alltid lite konfunderad när en häst beteer sig, vad jag anser vara onormalt, när jag mest "åker" med och inte kräver så mycket mer än att hon ska gå fram till bettet. (misstänker att hon är mycket anti ridbana, mer rida ut häst!)
 


Men visst ser hon ganska trevlig ut när hon jobbar på framåt?
 
 
Min grundfilosofi är att alla hästar från början har en inställning där de vill göra rätt och vara ryttaren till lags. De flesta hästar är inte genuint otrevliga och bråkiga utan den problematiken brukar grunda sig i något annat, felriden, smärta, utrustning som inte passar osv. 
 
Travarbetet är helt ok. Jag vill inte pressa henne för mycket utan låter henne mest trava på. Dessa klipp är filmade i början av ridpasset. Hon får ett helt annat steg när hon blivit mjuk och fått jobba på ett tag. Då kommer ryggen upp och hon vågar sänka nacken ett snäpp till. Men tänkte att det kan vara kul att se något klipp iaf;) Som sagt, ha i åtanke att hästen bara är riden och "utbildad ca 1,5 år", har tidigare blivit missförstådd och felriden under en tid, pga okompetent tränare. Jag tror iaf hon har potential att bli en fin dressyrpålle med tiden. På något sätt gillar jag sådana här projekthästar som har lite attityd,hihi!
 
(inte jag som gjort färgmatchningen, min elev gillar grönt,gaaah:p)
 
 
Vi får se vad dagens pass har att utvisa. Annars bjuder dagen på ledighet från jobbet och träning för en elev. 

Kommentarer
Postat av: Siri

Åh, det finns inget bättre än att sitta på en häst som bara väntar på uppgifter. Bullen är en sån och han är nog den första av mina hästar sOm har varit det. En riktig arbetsmyra.

Svar: Och jag har nästan bara haft sådana hästar själv. Riktiga arbetsmyror med mycket egen motor. Därför blir det sådan kontrast att hoppa upp på elevers hästar som helt saknar framåtbjudning:o . Det gör mig ganska ledsen för det mesta, för vad har dessa hästar varit med om som gör att de inte tycker arbete är roligt? Vad skönt att du har hittat en sådan häst, han verkar underbart härlig:)
Bella

2012-09-10 @ 09:47:50
URL: http://lamints.blogg.se
Postat av: Yasmine

Det där problemet stöter jag ofta på med mina elevhästar, antar att du också gör det. Har de ont eller har de bara missuppfattat situationen?

Min devis brukar vara att fortsätta rida och se hur det utvecklar sig, blir det värre brukar det ju vara ett fel, annars blir det bättre!

Svar: Ja precis som du stöter jag ofta på det problemet, och min åtgärd brukar vara liknande din. Ofta sitter felet i att eleven inte klarar av att rida hästen korrekt, ger felaktiga signaler osv. Jag brukar försöka hoppa upp och känna på mina elevers hästar med jämna mellanrum så får man en egen uppfattning om vad som är problemet...hästen eller ryttaren;) Kan vara ganska nyttigt och insiktsfullt för eleven att se att sin häst jobba korrekt som den ska!
Bella

2012-09-10 @ 13:05:18
URL: http://yasminesriddagbok.wordpress.com
Postat av: Sofia

Låter ännu mer som Hella ;)Hon var riktigt jobbig en period i våras där hon kickade så jag nästan ramlade av och var väldigt bitchig. Likson du nu så tror man ju att det är fel på hästen men Hella är ju nästan kollad från topp till tå. Skulle väl kunna göra nytt böjprov men känns ju onödigt med tanke på att hon inte känns oren och inte visade något i höstas på varken böjprov eller röntgen.

När Hella var som värst var ju ungefär 1,5 år efter att jag fick hem henne och hon började gå "regelbundet". Ännu en likhet.

Massör skulle ju kunna var ett alternativ, spökar SI-leden så kan de ju uppstå spänningar på annat håll om hästen "kniper åt".

Svar: Denna hästen är också kollad, och idag när jag red kändes det mer som dumheter. Eller mest att hon blivit så missförstådd. Man kan ju undra vad hästen varit med om när den inte vill raca i full galopp med fria tyglar på ett stort fält...utan hellre bara står stilla,haha. Jag är så van vid min lilla räcer-ärta;)
Bella

2012-09-10 @ 16:22:09
URL: http://memylifemyhorse.blogg.se
Postat av: Sofia

Tycker det känns ganska konstigt att du skriver att din elev är dålig på att rida och att det varit synd om hästen. Om Jag hade elever skulle jag varit lite mer försiktig vad jag skriver.

Svar: Jag har inte skrivit att min elev är dålig på att rida, men hon är inte så rutinerad. Hon har inte ägt hästen så länge så syftade på det hästen varit med om innan hon kom till min elev. Det har hänt väldigt mycket på kort tid och både häst och ryttare har utvecklats enormt bara den senaste månaden så förhoppningsvis fortsätter de utvecklas tillsammans med varm guidning av kunniga människor runtomkring.
Bella

2012-09-10 @ 22:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0