Gårdagens hoppning...nja

Precis så var känslan...NJA! Ställde upp lite små hinder runt om i ridhuset och tanken var att kunna skutta runt lite. Kontrollera lydnad och smidighet. Ridpasset började bra och hon var mjuk och smidig, lyssnade fint på både framåtdrivande skänkel och alla förhållningar. Valde att ha på gramanen eftersom hon lätt blir lite taggad över småhinder, särskilt med tanke på att hon var så ruskigt på bettet när jag red i måndags kväll.

Just därför valde jag även att skippa sporrarna. Trodde inte det skulle behövas. Missbedömde lite och Ärtan svarade så fint tillbaka, för bra tillbaka. Fick inte fram henne riktigt så bra till handen som jag ville vilket i sin tur leder till lite orytmisk galopp. Dumt av mig att rida så illa, men alla har väl sina skitdagar antar jag?

Fick iaf några riktigt fina språng där vi lyckades hitta en rytmisk galopp, perfekt avsprång och rakt efteråt.

Allt för många slarvar med just det, rakheten. Ajabaja... men ni är inte ensamma (hhuumm,hehe!) För att få till det perfekta språnget gäller det att inte slarva. Lite saker som jag brukar tänka på för att få "rätt" känsla:

* Vägen. Utnyttja ev hörn för att få rätt driv i galoppen, då är det lättare att räta ut hästen de sista sprången och reglera ev avstånd då. Även vägen efter hinder är viktig. Låt inte hästen vika av efter hinder och dra sig till något håll!

* Sitsen. Försök tänka på din sits. För den påverkar hur du inverkar på hästen. Sitter jag korrekt eller faller mina axlar framåt, tittar jag ner på hästen istället för att hålla blicken rakt fram och söka efter nästa hinder? Kniper jag med knäna eller håller jag mina händer för högt? Om man är medveten om sina brister kan man rätta till dem med lite träning, tror mig:)

* Galoppen, har jag en bra grundgalopp? En absolut förutsättning för ett bra språng! En bra galopp ska gå att variera i tempo, UTAN att öka eller minska farten. Testa och se om du kan behålla samma driv och spänst trots att du minskar eller ökar galoppen. En bra övning är att lägga ut två bommar på medellinjen och kunna variera antal galopp språng mellan.

* Låt hästen tänka själv! Allt för många ggr stör man hästen för nära inpå ett hinder. En klok och smart häst löser för det mesta uppgiften själv utan att man är där och "pillar" de sista sprången innan hinder. Jag har själv varit där och fastnar gärna i att pilla och plocka innan hinder, men det funkar inte när hindren blir större. En bra grundgalopp och bra vägar gör att man kan bli klar flera galopp språng innan hinder och då bara sitta still utan att störa! Självklart måste man även se till hur hästen är som individ. Vad passar MIN häst bäst? Måste jag vara aktiv och stötta med skänkel eller har jag en het och nervig häst som mår bäst av så lite inverkan som möjligt!



Kommentarer
Postat av: Louise

Eller hur! men jag førsøker, och nu nær jag inte hoppat ordentligt på ett tag ær det som alltid værre. Hoppning ær en færskvara och teknik kring det oxå ! :)

2010-04-07 @ 09:00:46
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Tove's Hästblogg

bra saker att tänka på :)

2010-04-07 @ 10:44:59
URL: http://sunnysolvej.blogg.se/
Postat av: Louise

Angående att jobba i DK;

Det ær iinte så annorlunda i førhållande till Sverige. Du betalar mer i skatt och skattar sjælvklart i Danmark och inte Sverige. Du ær mycket bættre skatteavdrag før att ta dig till jobbet. Man har en stark facklig tradition, du førvæntas vara med i facket och det ger dig till och med vissa førmåner.



Det ær ett hådare klimat, du har inte SIFO. Æven om du har varit på føretaget længe kan du riskera att bli avskeded vid ett kommande varsel om någon av de yngre anstællda presterar bættre!



Jag ælskar att jobba i danmark, danskar ær hærliga! Vad ær det før jobb du ær sugen på ? :)

2010-04-07 @ 12:59:29
URL: http://formone.blogg.se/
Postat av: Siri

Du verkar så klok!



Jag är väldigt noga med mina vägar till ett hinder, men otroligt slarvig efter. Ganska störigt eftersom att jag tänker på det hela tiden, förutom efter ett hinder ;)

2010-04-09 @ 11:40:28
URL: http://callestraning.blogg.se/
Postat av: rebecca

skitfin häst! vad är det för någon :)?

2010-04-12 @ 23:44:49
URL: http://minriddagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0