Rent och skinande blankt...

Åh vad jag har svåt för skitiga saker. Oavsett vad det än gäller. Fläck-skräck om något! Idag var det mina pioneer stövlar som fick sig en omgång. Har hängt i sadelkammaren hela vintern och var ruggigt dammiga.

Ni vet väl att det är big NO-NO att putsa läderstövlarna med läderfett? Stövlarna är inte gjorda av samma material som övrigt läder (träns,skydd,sadel mm) och tar stor-stryk av att de smörjs in med "vanligt" läderfett!

Såhär går jag tillväga när jag ska putsa mina stövlar:

Steg 1: Torka av stövlarna med en fuktig trasa för att få bort ev damm eller stöv från hästen. Är de riktigt leriga nertill brukar jag använda en svamp och lite mera vatten för att få bort all skit.




Här är de bara avtorkade och allt damm är borta!

Steg 2: Arbeta in skokrämen. Här är det viktigt att ha "rätt" produkter. Jag använder mig av två olika slags skokrämer. Den ena är mera matt och används på insidan för att inte förlora "greppet". Den andra (kiwi) används på övriga stöveln för att ge en riktigt fin superglans!


Självklart måste man även ha en bra borste och gärna lite bomull eller en nylonstrumpa för att få till den där sista glansen!

För att få till en bra grund gäller det att inte ta för mycket skokräm på borsten. Arbeta in i cirkelrörelser så att skokrämen täcker stöveln med ett tunnt lager. Sedan är det bara att låta stövlarna vila en stund. Har du tid, låt gärna skokrämen "torka in" över natten.

Steg 3: Nu börjar det "jobbiga", men är ack så roligt när man ser resultatet. Borsta, borsta och åter borsta. Jag drar med korta ganska hårda bortstag och arbetar mig successivt runt hela stövlen, så att man inte missar en fläck. Desto mer du orkar borsta...ja desto högre glans får du fram!





Lite svårt att se hur glansiga och fina de verkligen är. För att få superglans "alá dressyrstövlar" måste denna procedur upprepas...gärna minst 3 ggr,pust! Eller så kan du använda en bomulls tuss/nylonstrumpa och gnugga lite lätt.

Det bästa av allt är att stövlarna håller sig fina mycket längre och efter ridning räcker det med att ta en fuktig trasa och torka bort ev stöv från hästen!

Passade på att putsa upp mina Hunterstövlar också. Vet att många har problem med att de blir vita av vaxet ifall de hamnar i solen. Jag har knepet,hihi!

Ta en klick vanlig olivolja och gnugga sedan in stövlarna. De blir superfina, bara kolla...








Kommentarer
Postat av: Anna

Visa en enda seriös källa som säger att det är no no att smörja stövlar med läderfett. Jag skulle kalla det en skröna.

2010-04-15 @ 13:02:03
Postat av: Bella

Ja du, jag har iaf upplevt minst 4 par ridstövlar som blivit totalt förstörda i lädret pga att de är "putsade" med läderfett. Har tyvärr själv gjort misstaget med två par stövlar och sett andras stövlar som är omhändertagna på just det sättet. ALLA skomakare,stöveltillverkare som jag resp vänner talat med rekommenderar att använda skoprodukter och INTE läderfett just pga att de förstör lädret eftersom ett par stövlar inte är behandlade och preparerade på samma sätt som annat läder.



Är ju inte för intet som det finns särskilda skokrämer?? Tro vad du vill, men efter vad jag har lärt mig, sett och hört av de som kan skor och läder så skulle jag ALDRIG använda läderfett på varken mina vanliga skor eller ridstövlar.

2010-04-15 @ 13:50:35
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Mina

Sv: Ja, jag säger detsamma... Oj, det med läderbalsam och stövlar visste jag faktiskt inte! Måste verkligen tänka på det! Och superbra tips till Hunters, det ska jag verkligen prova! :)

2010-04-15 @ 21:19:52
URL: http://femgangare.blogg.se/
Postat av: malin

nu känner jag att jag blev lite "upplyst" när det gäller stövelputsning:P tack för tipsen:P

2010-04-15 @ 21:49:43
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Louise

Vad är det för borste du använder? :)

2010-04-15 @ 22:19:13
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Louise

Okej. :) Hur är den i borsten? Är den mjuk eller lite hårdare eller hård?

Risk för repor om den här hård iof...

2010-04-15 @ 22:58:42
URL: http://reitsport.blogg.se/
Postat av: Sara

Vad köper man den dära kiwi? Har letat den men har inte hittat den någonstans!:(

2010-04-15 @ 23:36:49
URL: http://hastbloggeen.blogg.se/
Postat av: Maja

Är du säker på att olivoljan inte härsknar med tiden?

2010-04-16 @ 07:38:17
Postat av: Bella

Maja: Nej jag är inte säker. Läste runt på div engelska forum som föreslog allt från olivolja till sådant putsmedel (glansmedel) du har till bilinteriörer. Sen vet jag att Hunter själv har två olika produkter som "förhoppningsvis" fungerar allra bäst! Tog bara det jag hade hemma:)

2010-04-16 @ 07:47:05
URL: http://horsesideonlife.blogg.se/
Postat av: Sara

JÄttebra tips! Kan du inte visa hur du smörjer sadel/träns också och med vad? Bra blogg!

2010-04-16 @ 12:32:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0