Allt om Ärtan- och lite till

Min stjärna, min bästa vän, mitt allt....



NERTSBURG
1995
Polydox-Wardenburg-Waechter
Uppf: A.Floryn,Holland

Bakgrund
Minns första gången jag såg henne. Det var kärlek vid första ögonkastet! Henne skulle jag ha. Efter att provridit ett antal hästar i varierande åldrar, strl och prisklasser sa det bara "klick" med Ärtan. Hon hade enbart varit i Sverige några månader men hunnit tävla unghästklasser upp till 130 med bra resultat. Vi köpte henne av Johan Lundh i Västergötland, ett köp jag sällan ångrat. Trots att hon bara var 6 år när vi köpte henne hade hon ofantligt mycket rutin och erfaranhet i hoppningen både från Sverige och Holland. En perfekt läromästare med andra ord! Dock märkte vi redan från början att det skulle krävas oerhört mycket dressyrarbete för att få henne mer ridbar. Tyvärr var hon helt fel inriden från första början, som satt djupa spår i hur hon är att rida på backen. Hon är oerhört känslig, het och svår i munnen. Detta är dock något som ständigt förbättras, TRO DET ELLER EJ vid 15 års ålder:) Trots bristen på dressyrlydnad startade vi 130 klasser redan några månader med placeringar både reg och nationellt. Ärtan var (precis som nu!) oerhört bussig och hoppade princip hur som helst för riva var det sista hon ville. Stilpris? Nja! Kontroll? Defenitvit INTE! Ibland kunde det rent ut sagt bli livsfarligt när hon bestämde sig för att ta 3 språng istället för 5 som var normalt. Ja det kanske ger er en hint om hur het och stark hon var i början:)




Stam
Ärtans stam kommer få ett alldeles eget inlägg!

Tävlingsresultat
Tillsammans har vi ridit upp till 140 hoppningar. Har tyvärr inte blivit så många som jag önskat pga att jag haft svårt att få det att gå ihop med plugg och jobb. Att man dessutom inte har särskilt "fett" ekonomiskt som student påverkar ju självklart även det. Även fast jag har snälla föräldrar som ställer upp:) Sen har min tävlingsmotivation gått lite upp och ner och jag kommer lätt in i perioder när jag tappar tävlingssuget och enbart satsar på träningar. Vi har placeringar upp till nationella 130 och höjden har aldrig varit något problem för Ärtan, snarare ridbarheten som påverkat. Det är inte samma häst som för några år sedan och ridbarheten är nu super så länge piloten sköter sig. Debuterat dressyr har vi även hunnit med,haha! Ridit några LB med blandade resultat, i år satsar vi dock på att rida några LA klasser med bra jämna resultat.



Personlighet
Jag tror att jag och Ärtan vuxit samman de senaste åren. Vi känner varandra innan och utan och litar på varandra till 100 %. Ärtan har redan från början varit en väldigt känslig och personlig häst. Troligtvis pga mycket hårthänt hantering i Holland, slag mot huvudet, barrering mm. Listan kan nog tyvärr göras lång. Än idag märks hur känslig hon är för snabba rörelser mot huvudet, täcken som fladdrar, spön, högra skrik osv. I början fick vi knappt ta på benen på henne, särskilt inte bak. Och många grimmar har blivit sönderslitna då hon i panik kastat sig bakåt på gången och i boxen pga rädsla. Detta händer allt mer sällan, men förekommer fortfarande om man inte är lugn och långsam i sina rörelser. När det kommer till hantering är hon gudomligt snäll och väluppfostrad (tro fasiken det med sådan hantering!) Hon älskar att bli borstad och ryktad lääänge med mjuka borstar. Piggborstar och hårde borstar är inget för Ärtan!



Kommentarer
Postat av: Lina

Jag har ett ord till dig: ÄNTLIGEN!! ^^

Välkommen till bloggvärlden ;-) Maila några bilder så ska jag fixa en header till dig, såhär kan du inte ha det ju...

2010-02-20 @ 19:06:29
URL: http://equilina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ååå vad kul att du köpt häst av JOhan, jag känner honom väl. :D

2010-02-20 @ 21:03:03
URL: http://showjumper.blogg.se/
Postat av: Linnéa

du verkar ha en jätte fin häst :)

2010-02-21 @ 18:49:07
URL: http://hastliv.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0