Sommarvärme

Ja det kan man minst sagt säga att det är. Ack så underbart, men stackars Muffin klarar inte av värmen särskilt bra. Trots att han är vintis och soldyrkare så verkar han inte fatta sitt eget bästa...utan ligger i solen konstant och blir sedan helt dåsig.

Har haft en underbar semester i Italien. Ska ladda upp bilder såfort jag orkat föra över dem i datorn. Gardasjön var underbart vackert. En riktig kontrast mellan medelhavsblått korallvatten och snöklädda alptoppar. Är superlcyklig och nöjd med mitt liv förtillfället:) Efter över 6 år tillsammans med min kära älskling är vi nu förlovade!!! Känns bättre än någonsin och så himla rätt! Har lite svårt att förstå de som förlovar sig och gifter sig hit och dit efter bara några månader, det skulle jag aldrig kunna göra.

Sista dagarna på semestern spenderades i Milano för lite storstadspuls. Är förälskad i stan och hela Italien för del delen. Vad jag älskar med Italien:

*Italienare vet hur man klär sig. Inga illasittande kostymer från dressman eller gympadojjor på fötterna här inte. Allt är välmatchat,stilrent och trendigt

*Mat och vinkulturen. Maten är trots mycket vitt bröd och pasta väldigt mycket mer lätt och hälsosam än maten i Sverige. Få Italienare är också överviktiga. Potionerna är mindre och de skippar tunga gräddiga såser, pommes mm till maten. Vinet är billigt och GOTT. Även de biiligaste vinerna (ca 100 kr för 1 liter!) är smakrika och drickbara. Mer än man kan säga om vinerna som serveras på många uteställen i Linköping,urk!

*Öppettiderna. Affärerna stänger normalt sett några timmar mitt på dagen, för att sedan ha öppet på kvällen:) De flesta vi besökte hade öppet till 22 på kvällen och en del till och med till 23. Hur lönsamt det är kan man ju spekulera i, men mysigt är det att kunna strosa runt även på kvällen

*Transportmedel... Man kan ju inte annat än älska Ilalienare och deras vespor,haha! De flesta använder sig av just vespor som transportmedel, varesig det är till jobbet eller när de ska gå ut på kvällen. HÖG trendfaktor,hihi!Det är billigt och smidigt att åka tåg i Italien, jämfört med Sverige... Vi åkte för 7,5 euro per person, dvs ca 70 kr från Milano till Gardasjön...och då var det ändå första klass.

Jag och my darling har bestämt oss för att bli lite mera "ilatiano" (skämt å sido!)

Det negativa måste vara att de flesta är urusla på engelska! Gaah! Hur svårt ska det vara? Okunskap eller ovilja? Att inte ens kunna några lätta ord på engelska är mycket märkligt, särskilt ungdomar och medelålders människor. Kunde bli aningen frustrerad när de fortsatter rabbla på Italienska trots att man sagt att man inte förstår. Särskilt personer som jobbar i ett serviceyrke!!

Kommentarer
Postat av: malin

italien är ett underbart land. Angående det där med språket så tror jag det beror på att de väl läser typ tyska som andraspråk i skolan. Dessutom är ju typ alla filmer dubbade så de har inte så mycket engelska runt sig helt enkelt:P

2010-06-30 @ 07:27:23
URL: http://mallizzp.blogg.se/
Postat av: Lina

Åh, grattis grattis!! :D

2010-07-02 @ 10:22:58
URL: http://equilina.se
Postat av: Isabel

Fin blogg! Har du egen/-a hästar?

2010-07-02 @ 15:38:28
URL: http://lillafairy.blogg.se/
Postat av: malin

sv: tack så mycket. Kommer inte ihåg vad banbyggaren hette men jag tänker i alla fall INTE åka till vingåker och tävla nåt mer. Och du har helt rätt i att även underlaget var katastrof...paddex är verkligen inte bra alltså...den enda paddexbana jag ridit på som jag gillat är den i vikbolandet.

2010-07-05 @ 16:17:53
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0