Avrastning i ridhuset

Ja det kan man nog kalla dagens ridpass, mer avrastning är träning. Känns skönt dock att hon är fräsch i benet igen. Hoppas snön försvinner snart så man slipper dessa eländiga broddar,suck! Men hellre en trampskada än att hästen fläker sig. Fy så hemskt!

Till dagens ridpass. Fokus låg på att rida i en rund och djup form med massa övergångar skritt-trav. Långsam trav där hon får vila på varje steg. I normala fall lägger jag alltid in några sekvenser med just låg och djup form mellan den mer "normala" höga formen. Tycker det är ett bra sätt att ge hästen beröm och visa att den gjort något bra. Den djupa och låga formen ska INTE förväxlas med hyperflexion(rollkür) utan bygger enbart på att hästens överlinje ska sträckas ut och att ryggen ska komma upp ett snäpp till.

Att lära hästen att slappna av och ta den djupa formen som beröm måste ske stegvis, och i början jobbades Ärtan enbart i skritt. Låt hästen söka sig framåt neråt utan att släppa kontakten och stödet med handen. När du tycker att hästen uppfattat det rätt, beröm och få hästen att söka sig neråt ytterligare ett snäpp. I denna djupa och låga form arbetades Ärtan i flera flera månader tills hon blivit tillräckligt stark i sin ryggmuskulatur. Först då kan man plocka upp hästen i en mer normal form och kräva såväl mer samling som tempoväxlingar. Sedan går jag som sagt alltid tillbaka till denna form flera gånger under ett ridpass och som nu när hon vilat ett tag rids hon enbart i denna form som ökar elasticiteten och mjukheten utan att kräva för mycket samling.

Jag ska försöka filma någon gång när jag rider henne i riktigt djup form för att visa bättre. Men mitt tips till alla:

-
Våga variera formen

-Våga utmana, ställa och böja lite mer, tvära lite mer

-Jobba med övergångar HELA ridpasset. Hur många gånger ser man inte ryttare sitta och mala varv in och varv ut på volten utan varesig nyansering eller övergångar? Och o ja, jag fastnar också där ibland..tyvärr!


Kommentarer
Postat av: malin

känner så väl igen det där med att "fastna" i ett tempo och en gångart alldeles för länge. Övergångar är verkligen sjukt nyttigt och viktigt!

2010-03-04 @ 22:22:08
URL: http://mallizzp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0