Wowkänsla

Inte många ggr när allt verkligen klaffar i ridningen, men igår var ett sådant ridpass. Gisses vilken härlig känsla. Hon var mjuk, lyhörd och kom tillbaka riktigt fint i förhållningarna.

Idag blir det...trots min förkylning programträning med bästa Jenny som kommer ut till stallet för att hjälpa oss att bli ännu bättre!

Visst är det underbart när man hittar en tränare som har samma filosofi som en själv, och som alltid kommer med smarta lösningar och övningar för att hela tiden utvecklas=)

Viktigaste grundstenarna i min filosofi:

* Träningen ska bygga på att leka fram det-inget våld!För hur ska du kunna begära att hästen ställer upp och presterar sitt max om du behandlar den illa?

* Varierad träning, träning ska vara roligt och utvecklande både för dig och hästen.

*Låt hästen hitta sin egen balans, innan den är funnen finns det inte en chans i världen att den ska kunna samla sig,länga sig eller göra ansra avancerade övningar utan att vara spänd och motsträvig

*Låt hästen tänja och sträcka ut sin överlinje flera ggr under ridpasset, djup-låg och rund!

*Vila. Utan vila får hästens muskler aldrig chans att återhämta sig och faktiskt bygga upp sig. Många underskattar betydelsen av ordentlig vila. Själv försöker jag låta Ärtan vila helt 2 dagar i veckan och hon är alltid jättefin efter vilan!

*Övergångar, övergångar, övergångar...grunden till ALLT!

* Korrekt sits hos dig som ryttare. Hur ska hästen kunna röra sig korrekt i balans och takt om du som ryttare sitter som en hösäck?

*Reaktionssnabbhet, både hos mig som ryttare men även att hästen ska svara på små signaler direkt inte 5 steg senare




Kommentarer
Postat av: N

Fin blogg, allt bra me dig? :)

2010-03-17 @ 16:12:05
URL: http://blackijacki.blogg.se/
Postat av: Hoppbloggen

Riktigt sunda värderingar och riktlinjer i hästhållning och träning!



- Jag hade en underbar dressyrtränare tidigare som verkligen var perfekt för mig som ryttare och otroligt klok när det gäller hästar och träning. Från att ha bråkat och kämpat med min ponny i två och började allting klaffa på träningarna när jag bytte till denna tränare, och gav det 2-3 lektioner. VILKET KÄNSLA. Från att ha burit runt på ett ånglok till att ha en bärig och stadig häst var en otrolig känsla.



Tyvärr går denna tränare på mamma-ledighet med tvillingar nu i Mars och "gud vet när" hon är redo att hålla träningar igen. Tillsvidare får jag hålla mig till god med Ann Hammarlund som säsongstränare (3ggr per termin) och olika vekotränare. Min första veckoträning i dressyr blir på torsdag nästa vecka!



/ Evelina, Hoppryttare och driver Hoppbloggen

2010-03-18 @ 00:53:36
URL: http://hoppbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0