Bra hoppning i värmen

Gud vilken tryckande värme det var igår...och idag. Men oj så skönt med lite sommarkänslor ÄNTLIGEN:) Nu under våren och sommaren har vi alltid lite hinder stående på ridbanan. Helt perfekt att bara kunna ta ett språng när man känner för det. För det måste väl vara nackdelen med att vara hoppryttare....allt detta släpande,pust! Men man får ju lite muskelträning iaf! Gäller att se det positiva i allt. Igår ställde jag upp lite random hinder på olika höjder. Grundtanken var dock enbart ren lydnadshoppning så inget hinder var högre än 90 cm. Ställde de flesta hinder så att jag kunde välja en väldigt kort eller väldigt lång anridning. Perfekt att träna sitt öga och avståndbedömning. Det är svårt att hitta en jämn bra rytmisk galopp och bara "rulla" fram till ett hinder.

Jag är jättenöjd med ridpasset som resulterade i en väl genomarbetad och svettig häst och en hhuum...ryttare som var minst lika svettig:) Kunde hoppa Ärtan på ett tränsbett och utan martingal. I början är hon alltid superfin och lätt i handen. Precis som att hon inte riktigt fattat han hon får hoppa,haha. Skumt, men så är det alltid. Sedan när hon kommer igång så blir hon alltid lite hetare och mer på, då kan man få traggla lite och ta om samma linje eller hinder flera gånger för att få henne att slappna av. Och sedan sista sprången blir alltid lugna och fina igen.


Ridpass från förra veckan!

Idag ska vi rida ut en runda tror jag, sedan får hon vila på fredag för då har jag så mycket att fixa innan jag ska ner till Lund. Har ALLTID lika svårt att bestämma vilka kläder jag ska ha med mig, oavsett om jag ska vara borta två dagar eller två veckor. Kan man inte få ta med hela garderoben och en särskild väska med bara skor???:)

Muffin älskar att ligga på ridbanan och sola medan jag rider:) Sötisen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0